lördag, december 12, 2020

Årsbästalistan 2020 - de nominerade, omgång 3

 

"The Eternal Resonance" av SWEVEN

Jag var helt golvad av den här plattan, och när jag recenserade den i mars så var jag helt på det klara att "The Eternal Resonance" var den hittills bästa plattan för året. Jag har återkommit till skivan med oregelbundna intervall under året, och ja, den har inte tappat i magi. Om något har vissa element kanske till och med förstärkts under året. Den oerhört fina balansen mellan den fint murkna sången och den finkänsliga musiken slår även nu an en ton som jag finner helt oemotståndlig. SWEVEN känns här som ett band som sannerligen vet vad de vill med sin musik. 



"Black Waves" av SVARTKONST

Skivan som är bättre än pulvermos! Ja, så tyckte jag i min recension av "Black Waves". Och detta är en synnerligen sympatisk skiva som förtjänar all uppmärksamhet den har fått. Med en härlig känsla för historien inom den svärtade svartmetallen och med en underbart fet produktion är den här plattan väl värd er tid och uppmärksamhet, om den nu inte hade fått den redan. 




"Verminous" av THE BLACK DAHLIA MURDER

TBDM är lika stabila som intressanta. Jag blir sällan överraskad av bandets musik, och det är helt ok, för trots att jag vet precis vad jag kommer att serveras så stagnerar aldrig bandet när det kommer till att skriva rejält bra låtar. Så är det även här - "Verminous" är precis så som jag förväntar mig att TBDM ska vara. Men gitarrspelet är det som lyfter den här skivan till de övre nivåerna - genomgående charmar och blästrar Ellis och Eschbach trumhinnorna - och det ger en grym känsla. 



"Weapons Of Tomorrow" av WARBRINGER

En ren lyssnarfest, om man gillar thrash metal det vill säga. WARBRINGER visar med kraft precis hur fantastisk thrash metal kan vara när den görs rätt. Bandets djupt konservativa syn på hur verkstad ska bedrivas är någonting jag applåderar alla dagar i veckan. Thrash ska vara gitarrdriven, sången maxad och det ska finnas rejält med tvåtakt. "Weapons Of Tomorrow" gör allt detta. 





"The Afterparty" av KILLITOROUS

Vissa efterfester tenderade att bli lite väl grisiga och röjiga, men inte lika brutala som den KILLITOROUS ställer till med på en av de bästa tekniska dödssmockorna från i år. Alla rutor tickas i: formidabelt instrumentspel, en sånginsats som straffar öronen, låtar som sannerligen levererar och en satans spelglädje!

Inga kommentarer:

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 16: Dalarna darkness descends

När jag tänker på idén om landet Sverige och kanske framförallt någon mytologisk bild är det inte sällan Dalarna dyker upp i mitt huvud. Det...

Populära inlägg