fredag, december 01, 2023

Fredagslistan 2023, vecka 48: Texas represent!

Texas, denna delstat som är 1.5 gånger större än Sverige, har kanske inte den mest prominenta ställningen när det kommer till metal. Så trodde jag i alla fall när jag påbörjade arbetet med veckans fredagslista. I min skalle dök tre saker vad gäller Texas upp: min gamla lärare Michael Davies som undervisade i engelsk litteratur på den dåvarande Högskolan i Karlskrona/Ronneby (idag Blekinge Tekniska Högskola). Han var från Austin, och det gick rykten om att han hade kört igenom hela Saharaöknen på motorcykel innan han påbörjade sin doktorsavhandling. Ted Cruz - detta härke till senator som representerar Texas och som har gjort sig känd som en typisk republikansk politiker: ett rövhål av episka dimensioner, och - såklart - Texas Chainsaw Massacre - en av filmerna som utlöste moralpaniken vad gällde videovåldet på 1980-talet. 

Musikaliskt kom jag på rak arm på ett band som väldigt tydligt har sin hemvist i Texas: OCEANS OF SLUMBER. Men det bandet har jag kört i hemskt många listor genom åren - idag blir det idel nya band - för även om jag på förhand dömde ut delstaten som kanske inte det bästa stället för metal så har jag blivit tvungen att kraftigt revidera denna ståndpunkt. 

Gott folk, vi kör!

Från Austin kommer HINAYANA som har varit aktiva sedan 2014, och fram till förra veckan var på turné i Europa inför utsålda hus. Jag minns inte hur jag snubblade över detta band, men jag kommer ihåg hur svårt jag föll för detta melodiskt dödsiga med inslag av doom gäng som med senaste skivan från i år, "Shatter And Fall" får saliven att rinna till i inte ringa omfattning. Om ni tycker att bandets musik låter välbekant så är det inte så konstigt - man kan välja att betrakta bandet som ett prima exempel på hur skandinavisk, främst finsk, melodisk döds har förfört fler lyssnare än man kan tro. Jag har valt magiskt mäktiga Spirit And Matter men i ärlighetens namn hade jag kunnat välja nästan vilken låt som helst från plattan, den är nämligen svinaktigt bra. 

ALPDRUCK från Houston säkrar med råge upp att det inte bara blir finstämt och melodiskt i veckans lista. Bandets namn kommer från tyskan och betyder - bokstavligt talat - elfoppression - men i mer allmänt tal mardröm. Bandet har bara släppt en sjävbetitlad EP från 2019 och en singel från 2021. Jag går mest igång på den massiva produktionen som är så svulstig att hade jag lyssnat på en hel skiva av bandet hade det, kanske, blivit för mycket av det goda? Ni får Dragged upon Putrid Ground som är en soniskt njutbar golgatavandring i svärtad döds. 

Från DALLAS kommer ASKA som jag inte exakt vet hur jag ska förhålla mig till. Det är så fruktansvärt tydligt att bandet älskar NWOBHM - det är den stora charmen med detta band som startade redan 1990 och som i hela 8 år fick lön av det amerikanska försvarsdepartementet för att underhålla amerikanska trupper över hela världen. I vilket fall så kan vi konstatera att sångaren George Call i sina bästa stunder låter som en blandning mellan Geoff Tate och Bruce Dickinson. Ni får Everyone Dies från bandet senaste platta. 

BRICKHAVEN står för den mest vrickade låten i veckans lista. Med sin tekniska och progressiva dödsmetall har denna duo från Houston släppt i rasande takt - en EP "Picante Gigante" från 2020, en fullängdare från 2022 "Plus Ultra Instrumental" och två singlar, varav ni får den ena. Den heter, och jag skojar inte, Ancient Psychic Tandem War Elephant. Denna dänga är ursinnigt rolig att lyssna på, mycket för att den spretar från legit rens a la NECROPHAGIST men också totala ystra krumsprång från helvetet. Det jönsiga partiet vid 2:35 är helt fantastiskt!

Ytterligare ett band som tar sig ett svenskt namn är KRIGSGRAV från Keller i delstatens nordvästra delar. Bandet, som är en trio, har inte legat på latsidan sedan starten 2004. När man väl började ge ut skivor så var det en en utgivningstakt med skivor 2010, 2011, 2014, 2016, 2018, 2021 och så den senaste plattan som kom 2023 "Fires In The Fall". Jag har oerhört svårt att inte gilla detta. Den svärtade och svårt melankoliska ton som finns på detta album gör att jag har lyssnat hårresande mycket på skivan under veckan. 


Vi tar helg på detta gott folk!
/Martin

Inga kommentarer:

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 17: Herr B frågar sig hur folk kan lyssna på sånt här trams?

  Den veckan blir det kontroversiellt! Herr B kommer avslöja de band han upplever är mest överskattade. Eller ja, något så när åtminstone. D...

Populära inlägg