fredag, april 21, 2023

Fredagslistan 2023, vecka 16: Till tops!

 Gott folk! 

Jag fick lite feeling av den förra fredagslistan jag gjorde för fem veckor sedan, den om skogen om ni minns den, och tänkte att berg är ju också fina, det borde gå att göra en lista på det temat också tänkte jag.

Som ni förstår gick det alldeles utmärkt. Nu tror ni kanske att det kommer bli SAVATAGE, ENSLAVED, MASTODON och ELUVEITIE för hela slanten? Nä, lite mer ville jag anstränga mig för att hitta låtar som kanske inte är lika uttjatade, utan som är lite mer som skruvbollar. 

Vi kör!

Vi inleder med CATHEDRAL och Midnight Mountain. Mitt förhållande till CATHEDRAL stavas Lee Dorrian som sjöng med NAPALM DEATH tills dess att han inte gillade att bandet gick mer mot dödsmetall, och då startade CATHEDRAL för tydligen gillade han BLACK SABBATH utav bara fan. Jag köpte "The Ethereal Mirror" för att den har ett sånt djävulskt skruvat omslag. Hade ingen aning om vad som väntade mig. Det är skruvat sväng, men inte helt utan charm. Extra bonus för handklappen. 

DEATH med Crystal Mountain är kanske en förväntad låt, med tanke på min ack så uttalade kärlek till bandets musik, men det får ni ta. Här får ni låten i en fin liveversion från Eindhoven 1998. Precis som med den mesta av DEATHs musik är detta så vindlande att det är svårt att överskatta hur jävla långt före sin tid DEATH faktiskt var. Inte undra på att flertalet i publiken står stilla som slagna av häpnad, eller kanske mest för att kunna ta in hur de ska kunna gå hem och försöka lira gitarr på samma sätt som Chuck Schuldiner, haha! Bra är detta så det räcker och blir över i alla fall. 



Vi lunkar över till mer kött och potatisdöds och DEMONICAL från Avesta. Svårt att inte gilla detta, det är svinsnygga slingor, produktionen smeker öronen, och på det hela taget habilt hantverk. Jag föll stenhårt för bandet 2013 då de släppte "Darkness Unbound" en skiva som gjorde att jag fick stuva om i det årets årsbästalista faktiskt. Nu är Fallen Mountain inte från den skivan, utan från "Mass Destroyer" som kom förra året och väl värd att kolla in även den. 

VOIVOD från Kanada. Ett band som stört många musiker verkar gilla utav bara fan. När jag skulle kolla in LOCK UP på KB för många herrans år sedan såg jag att Tompa Lindberg tatuerade in lite av bandets konst på sin vad innan giget, så det verkar vara ett band som man antingen gillar eller inte gillar. Förutom när det gäller mig då. Jag stångar mig mot bandets musik med oregelbundna intervall för här finns något som jag gillar, men ändå skaver rätt så rejält också. Forever Mountain är en ganska rak låt för att vara VOIVOD, men den är inte helt lättlyssnad för det. 

Vi rundar av med progressiva CALIGULA'S HORSE från Australien. Jag gillar i stort sett allt detta bandet gör. "Rise Radiant" från 2020 var en triumf till skiva som jag tokhyllade. Men såklart är det inte därifrån jag har valt Daughter Of The Mountain för den är från "Bloom" som kom 2015. 


Vi tar helg på det kamrater!
/Martin

Inga kommentarer:

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 17: Herr B frågar sig hur folk kan lyssna på sånt här trams?

  Den veckan blir det kontroversiellt! Herr B kommer avslöja de band han upplever är mest överskattade. Eller ja, något så när åtminstone. D...

Populära inlägg