fredag, januari 20, 2023

Fredagslistan 2023, vecka 3: Nytt och notervärt!

 Gott folk!

Dags för en ny omgång av musik som jag tycker är värda er tid och uppmärksamhet. Vi kör!

Vet ni, jag kan knappt minnas senast jag längtade efter ny musik från IN FLAMES, men banne mig om jag inte gör det nu. Meet Your Maker är, såklart, en nickning till bandets förflutna som jag och många med mig älskar. Jag vet att både Andreas och Susanne kommer håna mig skoningslöst för att jag har med något så poppigt i listan, men det bjuder jag på. Följ däremot mitt råd och strunta i att kolla på videon - den är standard 1A. Däremot har jag svårt att inte gå igång på det besinningslöst biffiga introt, att Anders sjunger bra som fan, drivet i låten rent generellt, och det rent fantastiska solot av Chris Broderick som verkar göra IN FLAMES till ett pånyttfött band. 

Nytt från Helsingborg! Och jag var inte njugg i mitt tyckande om KOLLAPS\E när jag recenserade skivan deras som kom för en vecka sedan. Maken till närvaro och tyngd! Jag har valt den instrumentala Uhtceare till veckans lista, men kunde lika gärna ha valt vilken låt som helst från "Phantom Centre". Bandets mycket fina blandning av sludge och post-metal har gjort skivan till en väldigt spelad sådan sedan den kom ut. 

Nytt material från RIVERSIDE. Jag har längtat efter detta, och "ID.Entity" som släpps idag gjorde mig inte besviken. Det här bandet har något som gör att jag har mycket svårt att sluta lyssna när jag väl drar igång. Det finns något både hemtamt och oerhört intressant i bandets musik som har gjort att jag gillat bandet sedan 2018 års "Wasteland". Gillar man progressiv rock åt det något hårdare hållet med en hel del Hammondorgel, då kommer man gilla detta. 

Ny svensk grindcore, då kan ni räkna med att jag blir intresserad. Att CHILDs platta dessutom kommer ut på Eat Heavy Records gör mig än mer intresserad, då det ju är Tomasz och Eriks i Metalpodden bolag. Och detta är svinbra! Direkt hör man att CHILD vet hur slipstenen ska slaktas. Exakt rätt anslag, bra driv, en produktion av rätta snittet och ni kan skriva upp att jag diggar av bara fan. Jag kan dessutom säga att om ni går igång på Burn As One, då kommer ni gilla hela "Meditations In Filth" som släpps den 16/2. 




ANIMALS AS LEADERS är lite av en guilty pleasure. Jag har gillat bandet sedan debuten som kom för en herrans massa år sedan. Jag misstänker att mycket av mitt gillande går ut på att jag är svag för folk som kan lira, och inte är rädda för att visa det. Plus att AAL lirar arty djent. Har man hört bandet innan så vet man vad som väntar en, vilket också känns tryggt. För er som inte vet vad bandet sysslar med, och som gillar brutal death metal till största delen, då kommer ni hata detta med stort hat. 
Vi tar helg på det!

Inga kommentarer:

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 16: Dalarna darkness descends

När jag tänker på idén om landet Sverige och kanske framförallt någon mytologisk bild är det inte sällan Dalarna dyker upp i mitt huvud. Det...

Populära inlägg