måndag, november 21, 2022

Årsbästalistan 2022 - de nominerade, omgång 1

 Gott folk! 

Det är dags att dra igång detta vansinne igen, och låta er veta hur mina funderingar går kring vilka skivor som kan komma ifråga för min årsbästalista för i år. Det är alltid lika vansklig att göra detta, tycker jag, men också lika roligt för varje år. Jag har blivit mer kräsen, det har jag, även om det kanske inte kan verka som det - skivor som jag har älskat sönder (nästan) vid tiden för utgivning har jag knappt kunnat minnas när det är dags att summera året, andra skivor har behållt sin plats i mitt hjärta. Och har det inte varit, lika mycket, innan. 

Vi kör!

Nominerad: "Survival Of The Sickest" av BLOODBATH 

Det har framkommit kritik mot att den här skivan verkligen lägger emfas på att föra fram trummorna och basen på bekostnad av riffandet. Märkligt nog håller jag inte med. En av mina favoritgrejer med "Survival Of The Sickest" är att Axes trummor flyttar in i hörselgångarna på ett oerhört välkommet sätt. Är det här en skiva som kommer att gå till historien? Nä, men den är nästan ystert partyartad för att vara en death metalskiva. Detta kan vara en av de mest givna förfestskivorna från året, vilket räcker väldigt långt. 


Nominerad: "Jord" av SOREPTION

Jag gillar verkligen SOREPTION. Jag är djupt tacksam att jag fick se bandet på den första Getaway Rock Festival jag besökte för en jävla massa år sedan. Jag har, hittills, inte tröttnat på bandet från Sundsvall. "Jord" är en lika krossande skiva som bandets tidigare diskografi, och den kan vara den bästa skivan bandet gjort. Teknisk dödsmetall är svår. SOREPTION balanserar mästerligt de rent tekniska kraven jag har har på band i denna fora med låtskriveri av yttersta kaliber. Det svänger dessutom som satan om hela skivan. Gott folk, fler människor behöver upptäcka det här bandet. "Jord" befäster bandets starka ställning ytterligare - därför är den nominerad. 

Nominerad: "Of Clarity And Galactic Structures" av THE SPIRIT

Jag skyller helt på kollega Robert på WeRock för att THE SPIRIT är med i racet med sin senaste skiva. Ja, att jag ens känner till bandet är hans förtjänst. Det är oerhört svårt att inte gilla detta. Stämningen är fantastisk, utblicken hisnande och så älskar jag produktionen hårt som bara den. Närvaron av den konstnärliga ådran hos bandmedlemmarna kanaliseras ner i musik som får mig att önska att jag hade upptäckt bandet tidigare. 



/Martin













Inga kommentarer:

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 16: Dalarna darkness descends

När jag tänker på idén om landet Sverige och kanske framförallt någon mytologisk bild är det inte sällan Dalarna dyker upp i mitt huvud. Det...

Populära inlägg