fredag, april 15, 2022

Fredagslistan 2022, vecka 15: Jesus, död & korsfästelse

 Gott folk!

Det är långfredag, och det är dags att återuppliva en tradition som vi har kört till och från under åren, nämligen en fredagslista på temat Jesus, död och korsfästelse. Påsken har ju blivit så avkristnad för det stora flertalet av världens medborgare (inte en dålig sak alls om ni frågar mig) att det är lätt att glömma bort att just långfredagen var en av de tradigaste dagarna under hela året. Nä, då tar jag hellre och muntrar upp mig med en rejäl skopa fredagslista. 

Vi kör!

ALTAR var ett death metalband från Nederländerna, detta fantastiska land! 1994 gav de ut plattan "Youth Against Christ" som ju är lite av en dead giveaway om vad det här bandets musik gick ut på minst sagt. Jesus Is Dead är en härligt meckig dödsmetalldänga som jag tycker sitter som en smäck. 

Vi åker söderut till Portugal där vi hittar det lite lätt murkna black metalbandet DECAYED. Det här bandet har en lång historia, de drog igång sin slipsten redan 1990 och har dragit den stadigt sedan dess. Crucifixion är en no-nonsenselåt om jag någonsin hört en. Helt utan finess är inte portugisernas metal - den här låten är ganska beroendeframkallande. 

Tyskland, landet som skämt bort oss med så mycket fantastisk musik. Tysk thrash metal är ju verkligen ett kapitel för sig, och till mästarna hör ju sannerligen DESTRUCTION som i Nailed To The Cross visar hur skåpet ska byggas. Den här liveversionen är helt magisk. 


Vi fortsätter med thrash - svårt att säga nej till SLAYER - för, ja, vi har haft detta episka band med i så många fredagslistor, och vi har haft med Jesus Saves också. Men den här liveversionen är bara aningens för bra för att strunta i. Den är inspelad på den tiden då, såklart, Hanneman levde, Kerry King hade hår och Tom Araya kunde headbanga. Kort sagt - magi!





Vi avslutar listan med den klassiska Jesus Built My Hotrod av MINISTRY. MINISTRY förknippar jag oerhört mycket med min gymnasietid. Jag och min klasskamrat Ulf kunde inte enas om mycket när det gällde musik, men när det gällde Al Jorgensen och hans MINISTRY då var vi helt överens. "Psalm 69" spelades förfärande mycket, det kan jag lugnt säga. 

Kamrater, glad påsk!
/Martin

Inga kommentarer:

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 16: Dalarna darkness descends

När jag tänker på idén om landet Sverige och kanske framförallt någon mytologisk bild är det inte sällan Dalarna dyker upp i mitt huvud. Det...

Populära inlägg