fredag, september 10, 2021

Fredagslistan 2021, vecka 36: Damn you autocorrect!

Idag tänkte jag vara lite extra bjussig och ge er en lista med band vars namn eller album jag garanterat stavat fel till både en och två gånger. Till vardags är jag något av en språkpolis och håller fanan för grammatiska regler högt men ibland händer det att även jag slinter på tangenterna och gör fel och därav denna fredagslista. 


Vi smyger igång lite mjukt och lätt med Portlandbandet ÆNIGMATUM. Detta ser ju inte ut som raketforskning vid blotta anblicken men det är dubbeltecknet i början som krånglat till det för mig och jag har lyckats ersätta det med såväl ett enkel-E som ett enkel-A vid tillfälle. 

Låten Forged From Bedlam bjuder på en grabbnäve sås och potatis-döds med lite melodisk utsmyckning från albumet "Deconsecrate" som släpptes på 20 Buck Spin i augusti.


Så till nummer två. Bandet ANTEDILUVIANs stavning har jag nu till sist börjat nöta in i mitt huvud efter att vid flertalet tillfällen velat skriva ANTEDULIVIAN. Här får man helt sonika tänka luva istället för liva men det händer fortfarande att jag slinter och skriver fel, det ska gudarna veta. ANTEDILUVIAN huserar inom genren black/döds med kaosockultism-tema och är ganska hypade men jag vill nog påstå att de oftast lever upp till det epitetet. Albumet  "The Divine Punishment" släpptes i augusti på Nuclear War Now! Productions och från det lyssnar vi till panglåten All Along The Sigils Deep


ROTHADÁS är nummer tre i listan, kommer från Ungern och spelar en förbannat trevlig doom. Själva bandnamnet är hyfsat enkelt att bokstavera men varsågoda och sätt tänderna i kommande albumets titel så har vi något mer av en utmaning: "Kopár hant​.​.​. az alvilág felé". Eftersom den tyvärr inte finns på youtube än så får ni istället lyssna till en låt från den självbetitlade demon. Hur låten stavas? Hömpölygő kór, lätt som en plätt! Ehehe.

Nästa akt heter FLUISTERAARS och kommer trots allt från Nederländerna så den här bokstavsentropin var ju relativt väntad ändå. Här bjuds vi på högklassig atmosfärisk black metal om naturen och - gissar jag - elände. Redan i början av låten Brand woedt in mijn graf från nya albumet "Gegrepen door de geest der zielsontluiking" så känner man att detta är alldeles särskilt bra. Och eländigt och fantastiskt och, ja svårstavat som bara satan. Och sången sen! Mitt eget musicerande är ju inte inom black metal utan power electronics men hade jag någon gång testat att köra black metal vokalt hade jag velat låta prick så här.


Sista bandet ut är BAXAXAXA. Ja, tack och godnatt! Här får man helt enkelt tänka Baxa-xaxa om man ska ha ens en liten sportslig pluttchans att få rätt på xa:na. Catacomb Cult är titelspåret på fullängdaren som nyss släpptes på The Sinister Flame och jag tycker det är en trevlig historia. Det finns black metal som har mer nerv och precision och för att tala klarspråk; driv än detta men ibland vill man ha det lite lagom. Lagom mycket satansdyrkan, lagom slängighet, lagom råhet i produktionen. Varken mer eller mindre.

Och med detta önskar jag er en fenomenal helg.

/Susanne 

Fredagslistan 2021, vecka 36: Damn you autocorrect! 

Inga kommentarer:

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 13: Hetast just nu enligt Martin

 Gott folk!  Idag är det långfredag. En dag som, om du är kristen, ska tillbringas i dyster kontemplation över att Jesus spikades upp på kor...

Populära inlägg