fredag, maj 11, 2012

Fredagslistan vecka 19: !

God förmiddag!

Vet ni - jag var lite bekymrad över hur veckans fredagslista skulle se ut. Både Susanne och jag har haft mycket på våra tallrikar denna vecka, så vi beslutade oss för att köra en icketematisk lista. Och med dem kan det bli lite hur som helst. I värsta fall så trillar jag ner i ett musikaliskt moras och så blir det bara lättlyssnad power metal i en hel vecka. Så blev det inte tack och lov, och dessutom, när jag såg och hörde vilka låtar Susanne hade valt så spred sig ett stort leende över anletet mitt. Det är därför listan heter "!" om ni nu trodde att jag slant på tangentbordet.

Jag är svårt förtjust i veckans lista och hoppas såklart att ni också ska bli det.

Vi öppnar med en låt från en skiva jag lyssnat på en hel del under veckan (har att göra med recencerande att göra) Cerebral Hybridization från FALLUJAHs "The Harvest Wombs". Det är en riktigt bra skiva, som är väl värd att kolla in om ni missade den. Det gjorde jag nämligen när den dök upp i november förra året. Att det dessutom är bandets debut gör att jag får mersmak rätt så duktigt.

WRATH AND RAPTURE känner ni till dem? Jag gjorde det inte när veckan började kan jag säga. Bandet lirar en intressant blandning mellan grymma solon som tagna från 80-talet, growl, blastbeats och...keyboards som för tankna till omdömmeslösa tyska band. Och det funkar förvånansvärt väl. The Dirge Of Fallen Warriors från bandets självbetitlade album får ni rätt upp och ner som låt nummer 2 på listan.

Köttar vidare med ett band som Alex inte är så värst förtjust i - PERIPHERY. Emellanåt gillar jag att lyssna på bandets vars meckiga och råa metal i lagom doser funkar alldeles förträffligt. "Icarus Lives" heter skivan, låten Frak The Gods. Bästa låten på skivan i min mening.

Sen lugnar vi ner oss - PIGEON TOE skrev jag ju om i förra veckan. Har blivit ytterligare några varv i lurarna med "The First Perception". Intrycket består av att det är en väldigt sympatisk skiva. The Man With The Cat heter låten.

Vi lämnar det lite snällare och hoppar över till ENFOLD DARKNESS och deras aggressiva In The Galleries Of Utmost Evil från "Our Cursed Rapture" som bjuder på allt från tvåtakt, growl, skriksång a la Dani Filth (00:43 in så kommer ni fatta vad jag menar), och gitarrekvilibristik så det räcker och blir över.

Stora renskanonen plockar MISERATION fram och avfyrar den med skrämmande ackuratess i Dreamdecipher från "The Mirroring Shadow". Ja jävlar säger jag bara! Det finns ingen nåd i den låten. Fart, och tyngd och en ruggig vokal leverans från Christian Älvestam. Helt magisk i mina öron.

Något mindre blodigt blir det när vi går vidare med DEADBORN. Bandet har ett mycket mer organiskt sound än MISERATION. Musikaliskt har bandet knarkat ner sig svårt på tvåtakt. Och det är ju alltid bra. Bionic Abomination är en riktigt trevlig låt som fick mig att lyssna mer på bandet.

COLOSSO är ett enmansprojekt från en kille som heter Max Tormé. Jag är klart imponerad av den mannens kapacitet som han demonstrerar med eftertryck på skrivan "Abrasive Peace". Lyssna bara på Anthem To Chaos och försök att inte imponeras av instrumenttrakterandet.

BEFORE THE DAWN är ett finskt band. Och då vet ni ju att vemodet kommer fram. Så var det i alla fall tidigare - svärtan var väldigt påtaglig på bandets tidigare skivor. Senaste given "Rise Of The Phoenix" så betitlad eftersom bandet har gått igenom en hel del förändringar men kommit starkare ut från detta. Ingen originell titel på nåt sätt. Men musiken håller hög klass. Vemodet finns där - men bandet har tuffat till sig avsevärt och låter vansinnigt tajt och fint.

Jag avslutar min del med förträffliga WOE OF TYRANTs, ett oerhört bra band. Progressiv döds med kylig produktion får ni er till livs i Hail The Count  som är tagen från "Behold The Lion".


Så, en lite paus kan man behöva inför Susannes del av listan. För hon öppnar med tre brutala dängor. THE WRETCHED ENDs Tyrant Of The Mountain (fantastisk låt från en fantastisk skiva), The Hurt That Finds You First från MESHUGGAHs senaste släpp, och GORODs Die Here Your Gods. Ja, jävlar säger jag bara - där har ni en fortsättning på en lista som heter duga.

Min personliga favorit på Susannes del av listan heter Legion  av NOT ABOVE EVIL som har ett härligt driv och sväng i sig. Det har även DE PROFUNDIS som har ett jordigt och fint trumljud som jag gillar mycket. Att sen låten Delirium verkligen inte går av för hackor gör ju inte saken sämre.

"The Chills". En skiva som Susanne har lyssnat mycket på denna veckan. HORRENDUS har jag svårt för, mycket på grund av att sångarens leverans lämnar, well, rätt mycket  att önska. Musikaliskt inga större brister dock, men jag märker att jag vill hoppa fram till nästa låt som är Enslave Fire från skivan "Come Hither O Herald Of Death" av ABSCENCE OF THE SACRED från Singapore. Riktigt njutbart!

Homage For Satan - titeln säger det mesta. Och ja, det är DEICIDE. Inga krusiduller alls. Tror bandet inte är kapabelt till det egentligen, haha! Full fart, massivt hat, och så är man hemma. Onödigt att krångla till det egentligen.

Vi avslutar listan med lite black metal - Towards The Grandness From Above  från AEBA.  Nja, säger jag. Det håller inte i mina öron, och definitivt inte när den ställs bredvid WATAINs Storm Of The Antichrist som är en av de bästa låtarna som har gjorts överhuvudtaget.

Well, det var listan det. Nästa vecka har vi ambitionen att det blir en tematisk lista igen. Tills dess önskar vi er en trevlig helg.

/Martin

Inga kommentarer:

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 12: KRSNA-core

 År 1965 hoppade en gammal gubbe vid namn Prabhupada på båten i östra Indien och klev av densamma i New York. Där bodde han en sväng i en pa...

Populära inlägg