fredag, februari 04, 2022

Fredagslistan 2022, vecka 5: Tidiga nysläpp

Så har det blivit dags för årets första fredagslista för min del. Jag inledde 2022 med en ganska oskön fallolycka som resulterade i frakturer på ulna, tibia och fibula - det vill säga bruten underarm samt fotled. Nu har jag börjat kvickna till från morfindimmorna och det är hög tid att se vad för intressant som släppts under de första veckorna av det här året. Vi sparkar igång direkt.

Schweiziska dödsmetallbandet DEATHCULT bjuder på fullt ställ redan från första tonen i utmärkta Swine Of Oblivion. "Of Soil Unearthed" heter fullängdaren låten är sprungen ur och den släpptes den 28 januari på Invictus Productions.

Vänner av mangel och röj kommer gissningsvis att bli lika förtjusta i det här som jag. Fem av fem blodapelsiner i betyg.

Listans nummer två stavas VERBUM och går betydligt långsammare. Det här chilenska doomgänget visar ett blytungt allvar på första fullängdaren "Exhortation To The Impure" släppt på BoneHead Productions. Framför allt finns ett ohyggligt bra tryck i rösten hos sångaren som låter som någon som ligger på golvet och ömsom ålar, ömsom kväker.

VORGA härnäst. Jag börjar med den egentligen enda nackdelen, det låter lite lite för nytt och välproducerat för mina öron. Jag hade önskat mig snäppet råare sound, det ska erkännas. 

Men om man ser bortom det lilla smolket i glädjebägaren finns det mycket gött att hämta på skivan "Striving Toward Oblivion", särskilt om man har en faiblesse till melodisk döds/black som andas 90-tal.

Filippinska bandet NULLIFICATION släppte sin första fullängdare "Kingdoms To Hovel" i mitten av januari och det är en charmig historia för oss som inte riktigt kan släppa det där första dödsmetallsoundet som fanns i tidernas begynnelse. Rått och ruffigt och med en betydande portion garagekänsla.

Vi avslutar med grandiost schwung från Grekland! VICIOUS KNIGHTS låt Swing From The Grave bjuder på idel karameller - trallpunkigt intro, festliga galopptrummor och allmän nej nu djävlar-attityd. Det är omöjligt att inte bli på gott humör av det här, thrashigt och tralligt som det är. "Alteration Through Possession" är en riktig pärla till skiva att plöja igenom ett regnigt februari med. 

På återseende,

/Susanne

Fredagslistan 2022, vecka 5: Tidiga nysläpp

Inga kommentarer:

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 16: Dalarna darkness descends

När jag tänker på idén om landet Sverige och kanske framförallt någon mytologisk bild är det inte sällan Dalarna dyker upp i mitt huvud. Det...

Populära inlägg