fredag, april 16, 2021

Fredagslistan 2021, vecka 15 - Snabba puckar

 Goder afton! Fredagen är här igen och i dagens lista har jag spårat upp lite trivsamma nysläpp. Gemensamt för låtarna är att de alla går hyfsat undan tempomässigt sett och därav får listan namnet Snabba puckar. Vi kör igång direkt.

Norska NEKROMANTHEON känner vi igen sedan tidigare och då tänker jag främst på albumet "Rise, Vulcan Spectre" som släpptes 2012. I dagens lista tar vi en titt på nysläppet "The Visions Of Trismegistos" och en snabb jämförelse de plattorna emellan ger vid handen att NEKROMANTHEON finslipat sin effektiva och mörka thrash ännu ett snäpp sedan sist. Rå men tydlig ljudbild och framför allt inga fillers eller dödkött så långt ögat kan nå. Perfekt musik att sparka igång helgen med om ni frågar mig.

Bidrag nummer två i listan kommer från polska ANGRRSTH som släpper sitt debutalbum "Donikąd" i dagarna hos Godz Ov War Productions. Vi bjuds på en karg och atmosfärisk black metal som ger tydlig mersmak av detta sammanbitna gäng. Klara pluspoäng också för det som jag brukar tänka på som psykbryts-ylet i början av Niebiański Pogrzeb (ett uppgivet AOOOUH) som jag först och främst associerar med SILECER men som när allt kommer omkring för tankarna till allsköns eländesband i det stora hela. Musiken är dessutom väl utförd och känns genuin.

Dags för dagens historielektion! Vi beger oss till grannlandet Danmark och en ny favorit för min del, ILDSKÆR, som ju släppte fenomenala "Den rædsomste nat" för något halvår sedan. Herrar Garðarsson och Skóggangr ligger sannerligen inte på latsidan för nu kommer en ny EP som heter "Paa dækket kalder de døde" och från den har jag valt Blodrøde bølger som är en mustig och melodisk black metal-anrättning. Jag tänker inte orda så värst mycket mer om den annat än att jag tycker att den håller en episk "nu drar vi ut i krig"-nivå. Trevligt också med band som har tydlig estetisk tematik, i detta fall kanonbåtskrigen mellan den dansk-norska styrkan och den brittiska (1807-1814).

WODE från Manchester utgör listans nummer fyra och från deras "Burn In Many Mirrors" kommer låten Lunar Madness som är en ganska lättsmält och svängig historia inom ramarna för black metal med apokalyptiskt ockult tema. Må hända karvar den inte in några bestående ärr i öronen på den som lyssnar men ibland är det skönt att bara luta sig tillbaka och njuta av lite habilt riffarbete som för tankarna till det landskap som stavas heavy metal. Gott så!

Sist ut är Göteborgs stoltheter inom black metal/crust punk-scenen, nämligen HEAVY BLEEDING. Deras album "A Dark Place" (som för övrigt är gruppens tredje släpp om jag räknar rätt) såg dagens ljus i februari 2021 och från den kommer klockrena Curse Of The Mind. Maken till engagemang och desperation får man leta efter och personligen blir jag sanslöst sugen på att gå på livespelning och svepa en fickljummen öl när jag lyssnar på den här låten. Måtte 2021 bjuda på det till sist, det har vi sannerligen förtjänat.

Med detta önskar jag en strålande helg och säger på återseende.

/Susanne

Fredagslistan 2021, vecka 15 - Snabba puckar


Inga kommentarer:

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 16: Dalarna darkness descends

När jag tänker på idén om landet Sverige och kanske framförallt någon mytologisk bild är det inte sällan Dalarna dyker upp i mitt huvud. Det...

Populära inlägg