fredag, november 13, 2020

Fredagslistan 2020, vecka 46: Fredagen den 13:e

 Goder afton!

Min plan för dagens fredagslista var från början att bara rakt upp och ned avhandla det trivsamma nysläppet från finska bandet DARK BUDDHA RISING men sedan slog det mig att det faktiskt är fredagen den 13:e idag och eftersom vi tyvärr försummat Halloween-temat i år i fredagslistan så är det hög tid att vi helgar åtminstone denna 13:e fredagsafton med någon form av skräck. Således blir dagens fredagslista en tudelad historia, dels en favorit i repris från förra året som är fullmatad med skräckfilmsmusik och dels ovan nämnda finska hjältar. 


Vi börjar med DARK BUDDHA RISING som är en skolboksuppvisning i hur ockult sludge låter när den är som bäst. Att fullängdaren Mathreyata innehåller fyra låtar och klockar in på totalt 43 minuter ger en fingervisning om tempot är. Som att skrida runt i tjära på ett ungefär. DARK BUDDHA RISING är en ny bekantskap för min del men känns redan vid första anslaget som ett ambitiöst band som inte skojar bort varken dedikation, sinnesstämning eller känsla för ritualism. Fem av fem solstolar från mig och en genomgripande känsla att jag snarast bör kolla upp den övriga diskografin med tanke på att de varit aktiva sedan 2007. Första delen av fredagslistan blir således:

Fredagslistan 2020, vecka 46: Dark Buddha Rising - Mathreyata



Och del två är som sagt en favorit i repris från förra året där ni med gott mod kan låta öronen vila till idel bra skräckfilmsmusik. Herrn på bilden här ovan ger en fingervisning om innehållet. 

Fredagslistan 2019, vecka 44: Every day is Halloween

Med detta önskar jag er en synnerligen bra helg. På återseende.

/Susanne

Inga kommentarer:

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 17: Herr B frågar sig hur folk kan lyssna på sånt här trams?

  Den veckan blir det kontroversiellt! Herr B kommer avslöja de band han upplever är mest överskattade. Eller ja, något så när åtminstone. D...

Populära inlägg