fredag, oktober 23, 2020

Fredagslistan 2020, vecka 43: Lyssnat denna vecka!

 Gott folk!

Vilken helt för djävla bra musikvecka det har varit. Den stora höjdpunkten för mig var såklart att Devin Townsend släppte en finfin DVD, "Order Of Magnitude" med en filmad konsert från London från förra året. Men vi ska inte springa händelserna i förväg, jag har hunnit med att lyssna på en del annat också. 

Vi kör!

Jag har svårt att stå emot musik av DARK TRANQUILLITY. De är ett av musikvärldens mest sympatiska band, och jag känner att de alltid lyckas med att snickra ihop flera låtar på varenda skiva de gör som sannerligen inte går av för hackor. Kommande plattan "Moment" verkar dock vara något i hästväg för de låtar som har släppts från skivan lovar mycket. 

Min kärlek till Devin Townsends musik är så väl bekräftad vid det här laget på bloggen att ni nog har vant er vid att han dyker upp titt som tätt i fredagslistor. "Order Of Magnitude" är filmad under en konsert på klassiska Roundhouse i London, och det jag tycker är det bästa med konserten är att Devin visar att låtar inte är något statiskt som är huggna i sten. Det händer saker när levande musiker är involverade, och frågar ni mig så lyfter så många låtar från redan förträffliga studioversioner till rent löjligt stratossfäriska nivåer på den här DVD:n. 

Inget land gör så bra melankolisk dooming döds som Finland, och RED MOON ARCHITECT har seglat upp till fantastiska nivåer på senaste plattan "Emptiness Weighs The Most". Det är alla rätt - tungt sväng, löjligt snygga gitarrharmonier, lysande sång och fruktansvärt bra låtar på den här skivan som har en rimlig chans att komma in på årsbästalistor. 


Jag är typ sist i hela världen med att fatta grejen med KATATONIA, och faktiskt är det en ren slump att bandet är med i veckans lista. Spotify fortsatte att spela efter jag hade lyssnat färdigt på en annan låt, och då tyckte jag att det var ju inte så tokigt detta. När jag växlade över till Spotify så hajade jag till när jag såg att det var KATATONIA jag lyssnade på. 

RADIANT KNIFE och deras två-EP-tvillingverk "The Body" och "The Ghost" har banne mig lyckats snirkla sig in i min hjärna något så in i helvete, och framför allt låten jag har i veckans lista True Believers som har ett sådant underbart sväng att jag är tvungen att varna er - detta är starkt beroendeframkallande om man som jag gillar svängig doom. 

/Martin



Inga kommentarer:

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 13: Hetast just nu enligt Martin

 Gott folk!  Idag är det långfredag. En dag som, om du är kristen, ska tillbringas i dyster kontemplation över att Jesus spikades upp på kor...

Populära inlägg