fredag, november 16, 2018

Fredagslistan 2018, vecka 46: Första världskriget

God afton!

Idag blir det historielektion. Den 28 juli 1914 brakade helvetet lös i Europa, då Gavrilo Princip sköt de berömda skotten i Sarajevo. Föga kunde Gavrilo ana att hans handling i förlängningen skulle leda till att vi efterkrigsmänniskor fick njuta musikaliska frukter inspirerade av just detta första världskrig.

Jag tänker låta musiken tala för sig själv och inte orda så värst mycket, därav klarar vi av bandgenomgången snabbt så vi får sätta tänderna i väsentligheten sen.



Först ut är 1914 som haft den goda smaken att döpa sin nya skiva till ett av mina favorituttryck; "The Blind Leading The Blind". Musiken är av sällan skådad kaliber och lär hamna på min årsbästalista.


BOLT THROWER har förstås en given plats i WWI-listan och jag har valt Last Stand of Humanity från ”Those Once Loyal”.


GOD DETHRONED hamnar som nummer tre med The Killing Is Faceless. Hurra för blastbeats och galoppdöds!


Fjärde bandet ut är SACRIPHYX, en för mig helt ny och ack så trevlig bekantskap. Mycket habila australiensare som bygger hela sitt musikaliska koncept kring första världskriget.


Sist men verkligen inte minst mitt favoritband (och vars frånfälle jag ännu sörjer) -  DISMEMBER som på sin sista fullängdare gjorde en blinkning till WWI med Europa Burns.

Med detta tillönskar jag en mycket gemytlig helg.

/Susanne


Fredagslistan 2018, vecka 46: Första världskriget


Inga kommentarer:

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 16: Dalarna darkness descends

När jag tänker på idén om landet Sverige och kanske framförallt någon mytologisk bild är det inte sällan Dalarna dyker upp i mitt huvud. Det...

Populära inlägg