måndag, juli 26, 2010

Helsingborgsfestivalen

Varje sommar drabbas Helsingborg av en så kallad festival - mycket av det som erbjuds på festivalen är av kalibern träck, men musiken brukar bjuda på en del trevliga upplevelser. Så är det även i år då Tumstockscenen bjuder på metal i vanlig ordning.

Scenen har i år en ny placering - vid Campus Kårhus har festivalen upprättat ett område kallat Musikparken där man på fredag kan bese ett gäng väldigt hårda akter och två inte fullt så hårda. Samtliga band har lokal anknytning, vilket återigen får mig att häpna över utbudet av metalband i Helsingborg.

HUMANITY'S LAST BREATH kommer öppna festligheterna kl. 18.00 med sin av MESHUGGAH och WHITECHAPEL färgade metal. Det här gänget kan spela skiten ur rätt många band.

HOM DAI (japp som i den fruktansvärda behandlingen av kättare) fortsätter med sin lite proggartade metal - för mig är bandet en ganska ny bekantskap, men det jag hittills hört har gett mersmak. 19.00 går bandet på.

THRASHQUEEN har jag letat länk till med ljus och lykta, men misslyckats kapitalt. Vet dock att bandet lirar sleaze så det stänker om det. Ingen favoritgenre hos mig om jag säger som så. 20.00 är starttid.

IGNOSTIC REIGN byter däremot av till favoritgenren - death metal. Också en ny bekantskap för mig, men det låter bra om bandet i vilket fall. Bonus för att bandet är en trio. 21.00 kör bandet igång.

REGAL DEMISE bjuder på brutalköttarthrash kl. 22.00 så man baxnar av det.

CHINE - detta gäng har ett läge: fullt ös. Jag är svag för den här typen av ultratajt, aggressiv metal som spänner nackmusklerna rätt rejält. Känner jag grabbarna rätt kommer de vara sjukt taggade inför detta giget. 23.00 är det dags för alla syntare att ta betäckning.

VON BENZO avslutar kvällen - dock utan mig i publiken då jag tycker att bandets musik är ganska intetsägande. För de hågade kan det dock vara idé att stå framför scenen kl. 24.00.

Inga kommentarer:

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 12: KRSNA-core

 År 1965 hoppade en gammal gubbe vid namn Prabhupada på båten i östra Indien och klev av densamma i New York. Där bodde han en sväng i en pa...

Populära inlägg