fredag, maj 14, 2021

Fredagslistan 2021, vecka 19: Bluegrass Butchery!

 Gott folk! 

Det är dags för en ny omgång covers, men den här gången blir det annorlunda än de tidigare listorna då vi alltid har sysselsatt oss med metalcovers av kända, eller okända pop, rock eller andra genrer. Men inte idag! 

Idag blir det bluegrass för i stort sett hela slanten. Ni kanske undrar hur detta kommer sig? Har Martin slutligen ballat ur och gjort en Hetfield och satt likhetstecken mellan country och metal? Nä. Men tanken föddes då skribentkollega Fredrik på WeRock delade några videor med bland annat en cover av AT THE GATES Blinded By Fear. Och den jäveln (covern, inte Fredrik) fastnade uppenbarligen i hjärnbarken, för satan vad jag gått omkring och gnolat på den låten de gångna veckorna. 

När jag sedan upptäckte att det är ju en försvarlig mängd covers gjorda på en hel massa metallåtar, ja då blev det ju inte lönt att tveka mer. 

Vi kör!

Vi börjar lite lätt med STEVE 'N' SEAGULLS som är ett bluegrassband från Finland. Så jävla underbart! De har bland annat gjort en cover av AC/DCs Thunderstruck, som har en rent orimlig mängd spelningar på Youtube. Men då jag tycker att AC/DC är för jävla dåliga så har jag valt en version som bandet gjort av Gary Moores Over The Hills And Far Away som är helt ljuvlig. Bland annat så har den en magisk tonartshöjning. Det ni!




SLAUGHTER OF THE BLUEGRASS kommer från Stockholm och bemödar sig verkligen med att försöka hålla essensen av de låtar de spelar covers på, och de lyckas ganska bra måste jag säga. Jag fastnade för en version av DARK TRANQUILLITYs Punish My Heaven på grund av, ja ganska självklara anledningar, haha! Detta är så fantastiskt bra och underhållande att ni kommer baxna. Jag gillar stämsången, och det riktigt fina dynamiska spel som hela bandet bjuder på. 

Nästa låt har jag tagit från en skiva, och jag har inte lyckats fastställa vilken artist som gör just Livin' On A Prayer, denna klassiska allsångsdänga som jag inte reflekterat så mycket över vilken sorglig text den låten har. Detta faktum kommer fram så oerhört fint i bluegrassversionen. Känslan av att hela systemet är riggat mot dig och du kan verkligen inte vinna hur mycket du än organiserar dig och strejkar när du är arbetare i USA - i alla fall inte under 1980-talet. 





Farbröderna i IRON HORSE vet hur en slipsten ska dras. För det första kommer de från staden Killen. I Alabama. Bara en sådan sak! De har gjort en hel massa covers, bland annat på låtar av METALLICA som är väl värda att kolla in. Men såklart har jag valt en annan låt, nämligen Shot In The Dark av Ozzy. Fantastisk stämsång som lyfter låten rätt rejält om vi ska vara lite elaka mot Ozzy. 


Har det varit för såsigt? Lugn, nu blir det åka av när Rob Scallon smäcker iväg en helvetiskt härlig version av SLAYERs Raining Blood på banjo. Satan så imponerande!

Med detta kvarstår det ju bara att säga: Giddy-up on that nag and cut them off at the pass! 

/Martin

Inga kommentarer:

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 16: Dalarna darkness descends

När jag tänker på idén om landet Sverige och kanske framförallt någon mytologisk bild är det inte sällan Dalarna dyker upp i mitt huvud. Det...

Populära inlägg