fredag, maj 07, 2021

Fredagslistan 2021, vecka 18: Nylyssnad döds och thrash

God eftermiddag! Idag tänker jag duka upp med allehanda nylyssnad döds och thrash som jag tycker att vi kan frottera öronen med tillsammans med intagandet av valfri fredagsdryck.

Vi kör igång direkt med trivsamma ungrarna MEPHITIC GRAVE. Det här bandet började som duo under tungvrickarnamnet MOTHROTH men expanderade sedermera till kvartett och passade i den vevan på att byta namn. Det tycker jag de gjorde rätt i. I dagarna släpper Carbonized Records deras första fullängdare "Into The Atrium Of Inhuman Morbidity" och det är en skiva som pekar med hela Lovecrafthanden - ett tema som ju onekligen ligger varmt om hjärtat. Att musiken som bjuds sedan är en murkig och brutal hommage till 90-talets dödsmetall sitter ju så att säga inte heller helt fel utan här är det bara att luta sig tillbaka och dras ned i en skön underström av brötigt tentakelmörker.  

ANTHROPOPHAGOUS är inte bara titeln på en zombiefilm från 1980 av Joe D'Amato utan även namnet på ett dödsmetallband från Massachusetts. I mars släppte de utmärkta "Death Fugue" från vilken jag valt Lead Casket som nummer två i dagens lista. Albumet i fråga har tyngdpunkt på riffarbete och mellantempo och har en stark känsla av att här står vi och lirar i någons garage. Som om inte detta satte fart på smaklökarna tillräckligt kan vi addera texter av följande magnitud: "NOW YOU VOMIT BLOOD/AS YOUR CELLS ERUPT/NOTHING CAN SAVE YOU/YOU WISH DEATH WAS ABRUPT". Ja, när allt kommer omkring är det ju exakt det man önskar! I det enkla finns det vackra och här har ANTHROPOPHAGOUS hittat ett minst sagt klockrent koncept. 

För att ytterligare skruva upp garagekänslan beger vi oss till Australien och HECATOMB som spelar en snabb blandning av döds, thrash och black som redan vid första anslaget får en att vilja veva med nävarna och springa runt i cirkel. Produktionen är rivig och old school på ett väldigt påtagligt sätt. Faktum är att när man lyssnar på "Horrid Invocations" känns det som att befinna sig i en portal riktad rakt in i 80-talet och det går igenom i hela alltet, från produktion och ljudbild till omslagsillustration. Prick så här vill jag börja alla mina fredagskvällar framöver.

Det första som slår mig när jag lyssnar på listans fjärde låt, GOATHs Shaped By The Unlight (från skivan med samma namn samt en romersk trea framför) är hur bra de fått till den gutturala sången. Det låter som om herrar Goathammer och Fjandannson drabbats av en svårartad akut demonharkling i ordets mest positiva bemärkelse. Jag tycker att det annars brukar vara en hårfin balansakt mellan det fåniga pajasartade och den trovärdiga dedikationen när man ska försöka låta som stigen rakt ur helvetets bakgård. Övriga musikaliska insatser i deras svärtade döds/black är också fina och visar på ett uppfriskande driv.

Sist ut idag är AGGRAVATOR som snabbt och skoningslöst river av Unseen Repulsions. Det här är inte bara ett skolboksexempel på hur jag tycker thrash ska låta utan också en fin uppvisning i hur gitarrsolon bör trakteras - snabbt, koncist och lite svajigt som en bra övergång till övriga melodislingor. På samma sätt som man drar bort ett plåster med andra ord, inget som måste pågå i all evinnerlighet. Det snabba och koncisa är också något som går igen i hela låten och som ger mersmak. Den klockar in på 3:33 minuter men känns rent mentalt som ungefär hälften, vilket får en att vilja lyssna om och om igen. 

Med detta kastar vi loss och seglar in i helgen! På återseende.

/Susanne

Fredagslistan 2021, vecka 18: Nylyssnad döds och thrash



Inga kommentarer:

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 16: Dalarna darkness descends

När jag tänker på idén om landet Sverige och kanske framförallt någon mytologisk bild är det inte sällan Dalarna dyker upp i mitt huvud. Det...

Populära inlägg