måndag, december 21, 2020

Årsbästalistan 2020 - de nominerade, omgång 6

"Tragic Separation" av DGM

Plattan från DGM som sprudlar av kreativitet. Jag tror att jag inte överraskar speciellt många med att den här skivan är bland de nominerade. Ljudmässigt är "Tragic Separation" en dröm. Gitarrtonen är helt underbar, och samtliga instrument kommer fram bra. Låtarna är svinstarka, och jag beundrar bandets mod att öppna plattan med den starkaste låten. Jag vet redan nu att jag kommer att återvända till "Tragic Separation". 



"Strangers" av SCARDUST

Noa Grumans sång dräper rakt igenom skivan, men "Strangers" är en skiva som inte stannar vid det. Fantastiska låtar där medlemmarnas skicklighet kommer fram bra, men inte på bekostnad av helheten. Och den slingrar sig in i skallen med förödande frekvens, vilket brukar vara ett gott tecken. Den otroliga variationsrikedomen är vad som utmärker den här skivan, och jag tröttnar inte på att lyssna på den. 




"Seven" av MORS PRINCIPIUM EST

En pärla bland årets utgivning av melodeath. Jag älskar framför allt hur helvetiskt drivet gitarrspelet är på den här skivan. Andy Gillion kan med rätta vara nöjd med sin insats på den här skivan som jag tycker lyfter något så in i bänken från så mycket annat inom subgenren. 

Gott folk, detta var de sista nominerade plattorna - min årsbästalista kan ni ta del av den 1/1 2021 på WeRock

Inga kommentarer:

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 16: Dalarna darkness descends

När jag tänker på idén om landet Sverige och kanske framförallt någon mytologisk bild är det inte sällan Dalarna dyker upp i mitt huvud. Det...

Populära inlägg