söndag, december 20, 2020

Årsbästalistan 2020 - de nominerade, omgång 5

"Throes Of Joy In The Jaws Of Defaitism" av NAPALM DEATH

40 år in i karriären visar NAPALM DEATH att vreden och viljan att göra bra musik inte har mattats av, snarare tvärtom. "Throes Of Joy..." är en av bandet starkaste plattor i hela karriären, och det är inte bara det att bandet gör vad jag förväntar mig och gör det väl. Det funkar också ohyggligt bra i de låtar där bandet frångår den klassiska mallen och driver hem poängen med emfas. 



"Misanthropic Breed" av LIK

En mäktig homage till stockholmsdödsen som den lät på 1990-talet, och IRON MAIDEN. Mossigt? Inte en chans, för LIK serverar upp en murken rensmacka fylld med ackuratess och fingertoppskänsla. Det här är, de facto, en av de bästa death metalskivorna jag hört på hela året. 






"Dawn Of The Damned" av NECROPHOBIC 

Den bästa plattan på 10 år från NECROPHOBIC. "Dawn Of The Damned" har en helt sjuk stämning, fruktansvärt bra låtar, gitarrspel från helvetet och en genomgående otroligt väl anpassad produktion. Jag blev helt ärligt fullständigt till mig när jag recenserade skivan i oktober. Den känslan har inte avtagit. 






"Emptiness Weighs The Most" av RED MOON ARCHITECT

I min recension av den här skivan skrev jag att
“Emptiness Weighs The Most” är en skiva som gjord att lyssna rakt igenom. Varenda lyssning jag har gjort av plattan har känts som en enda varm omfamning, fylld av tröst och medkänsla. Jo, precis den känsla som jag, och många med mig, vill ha när det gäller inte bara det här året utan också förväntar sig av band inom genren. 
Jag tror jag underraskar helt och hållet när jag säger att detsamma gäller nu. Detta är en skiva till brädden fylld med fantastisk musik. 






















 

Inga kommentarer:

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 16: Dalarna darkness descends

När jag tänker på idén om landet Sverige och kanske framförallt någon mytologisk bild är det inte sällan Dalarna dyker upp i mitt huvud. Det...

Populära inlägg