fredag, november 15, 2019

Fredagslistan 2019, vecka 46: Notan, tack!

God afton!

Idag är dagen då även jag börjar ta tag i detta med att göra ett årsbokslut av 2019. Herrejemine vad med bra skivor det har släppts. Jag vill å det grövsta uppmärksamma er på många av dem, här är en första handfull utan inbördes rangordning.


KRATER - "Venenare". Svinbra tysk black metal av det sorgsnare slaget. Tremolo och DISSECTION-känsla hela vägen fram. Shut up and take my money.



MGŁA  - "Age Of Excuse". Det här är eventuellt MGŁAs bästa platta. Den här eller "With Hearts Towards None", hyfsat jämnt skägg där alltså. 5 av 5 solstolar.


SIGILS - "You Built The Altar, You Lit The Leaves". Självsläppt fullängdare som osar ockult stoner och briljans. Malande men samtidigt luftigt.



SCHAMMASCH - "Hearts Of No Light". Återigen visar detta schweiziska gäng var skåpet ska stå men tar musikmässigt en annan väg än episka "Triangle" från 2016. Min gissning är att detta blir en vattendelare hos de mest inbitna fansen.



MISÞYRMING - "Algleymi". Islands stoltheter klipper härmed till med sitt bästa alster! Hatten av för den här sinnessjukt täta och engagerade svartmetallen. Detta vill jag ha intravenöst.



MIZMOR - "Cairn". Totalt knäckande uppvisning i nihilism deluxe extra allt av detta enmansband. Blir man inte ledsen av det här har man inget hjärta. 10 av 10 krossade hjärtan.


SINMARA - "Hvísl stjarnanna". Återigen styr vi blicken mot Island och SINMARA som gör en helt bländande insats på denna sin andra fullängdare. Black metal med ett energiskt driv rakt ned i mörkret. Hurra!

Med detta sagt vill jag understryka att det finns bra mycket mer att ta av från 2019 som är värt era öron. Fortsättning följer således. Men här och nu tager vi helg.

/Susanne


Fredagslistan 2019, vecka 46: Notan, tack!

Inga kommentarer:

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 16: Dalarna darkness descends

När jag tänker på idén om landet Sverige och kanske framförallt någon mytologisk bild är det inte sällan Dalarna dyker upp i mitt huvud. Det...

Populära inlägg