fredag, februari 01, 2019

Fredagslistan 2019, vecka 5: Som hand i handske

Gott folk!

En illasinnad migrän satte käppar i hjulet för Susanne förra veckan - därav blev det ingen fredagslista.

För egen del så kommer jag när klockan slår 17 idag lägga en 7-dagars arbetsvecka bakom mig, vilket känns ganska skönt måste jag säga. Men då veckan har varit väldigt rolig också så får ni denna veckan en fredagslista med låtar som sannerligen har hållit mitt humör svävande i den högre stratosfären.

Vi kör!

Jomenvisst - jag inleder med episk power metal. Högst rimligt om ni frågar mig att öppna med en vansinnigt peppande låt som Moonglow är. Refrängen är ju helt galet lysande. När jag upptäckte låten så gick den på repeat nästan ohälsosamt mycket. Beroendeframkallande? Jo, minst sagt! Som vanligt har Tobias Sammet slagit sig samman med en hel racka gästartister. I den här låten är det Candice Night som kanske en del av er känner igen från  BLACKMORE'S NIGHT.

Blev faktiskt lite uppfriskad av BRING ME THE HORIZONs senaste platta som är en minst sagt spretig historia. "amo" sorterar inte i striktaste mening in under metallen, men vem bryr sig när det svänger så brutalt underbart som det gör i MANTRA?


Kvalitetsdöds från DIABOLICAL gör ju att en drar lite extra på smilbanden. Med tanke på hur helvetiskt bra Betrayal gungar och svänger så blir jag oerhört nyfiken på hur resten av "Eclipse" låter. Melodierna är så hypnotiskt förföriska att jag baxnar.

Alldeles oavsett om ni gillar AUGUST BURNS RED och spelet Zelda så måste ni uppskatta graden av nördighet som bandet uppvisar när de gör en låt baserat på musiken i det verkligt dunderklassiska spelet som såg dagens ljus i mitten av 1980-talet. Jag och Susanne har fröjdats hela jävla veckan över amerikanarnas rent sanslöst medryckande låt. Det är exakt den här typen av upptåg som gör att jag uppskattar band som annars tycks ta sig själva på lite för stort allvar. För i ärlighetens namn - vi är alla mer eller mindre nördar.




Jag avslutar veckans lista med norska SPIDERGAWD som jag ju föll så brutalt hårt för med deras skiva "IV" som kom 2017. Min kärlek till bandet minskar inte när jag lyssnar på "V" då det här gänget alltid levererar ett sånt helvetiskt drivigt sväng att det är omöjligt att värja sig.

Och med detta, gott folk, önskar jag er en synnerligen trevlig helg!

/Martin




Inga kommentarer:

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 16: Dalarna darkness descends

När jag tänker på idén om landet Sverige och kanske framförallt någon mytologisk bild är det inte sällan Dalarna dyker upp i mitt huvud. Det...

Populära inlägg