fredag, april 27, 2012

It was twenty years ago today

För tjugo år sedan idag satt jag uppe sent och såg Headbangers Ball. Jag tror att IRON MAIDENs nya singel Be quick or be dead spelades i början av programmet. Jag var inte överjävligt imponerad just då, men den fina lilla biten växte och idag tycker jag mycket om den. Det var dock inte denna kuplett som stod på önskelistan utan självfallet premiären av KISS nya alster Unholy från kommande plattan "Revenge". Jag har skrivit om detta en gång tidigare men jag vägrar att låta detta monumentala 20årsjubileum passera förbi ouppmärksammat om det så är det sista jag gör.

Låten led tyvärr sedermera av det som låtar sjungna av Gene Simmons lidit av ganska mycket genom åren, den var svår att få till live. Må vara att KISS sällan eller aldrig likadant låtit på skiva som live, men i synnerhet Genes låtar har ofta varit svåra att få ihop i konsertsammanhang. Låtar som Calling dr. love, I love it loud, God of thunder och andra har alltid fått anta en lite annan kostym live. Tyngden i just studioversionen av I love it loud har aldrig återfunnits live, den släpiga monsterkänslan i God of thunder gick aldrig att återskapa och just Unholy, en av de mer komplexa låtar Gene sjungit in, lät aldrig sådär hård, brutal och hänsynslös live som jag skulle önska. Förstå mig rätt, den lät inte dålig, men den lät som vilken Gene-låt som helst bara. Det kunde lika gärna varit Betrayed, Burn bitch burn eller Fits like a glove. Det är såklart inget fel på de låtarna men just Unholy hade jag gärna hört krossa live istället för att bara vara en låt i mängden. Den nästintill smädande versionen 2004 som dessutom bröts i mitten när Gene skulle flyga ner på scenen från ljusriggen vägrar jag dessutom nämna.

Be your own judge. Låten är fantastisk i vilket fall som helst, och minnet av denna premiärkväll är för evigt inetsat i mitt hjärta. Likaså det faktum att jag sedan satt och spelade in låten på kassettband från tv´ns högtalare, jag fyllde en hel sida av en kassett och spelade i princip sönder denna. Det är kärlek det.



/Alex

1 kommentar:

Seance sa...

"Unholy" fantastisk låt från ett grymt bra album.

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 16: Dalarna darkness descends

När jag tänker på idén om landet Sverige och kanske framförallt någon mytologisk bild är det inte sällan Dalarna dyker upp i mitt huvud. Det...

Populära inlägg