tisdag, november 22, 2011

Hårdrock som barnbok

Det har kommit två barn/ungdomsböcker med hårdrockstema signerade författaren THERÉS STEPHANSDOTTER BJÖRK: "Jacks rockiga resa" och "Jack och den magiska tatueringen", den sistnämnda med en tecknad version av SNOWY SHAW på framsidan.

Jag är odelat positiv till detta. Må vara att de inte kommer att resultera i nobelpris för Therés, men all läsning är till godo för alla och att de dessutom handlar om hårdrock, har klassiska låttitlar som kapitelnamn och en genomgående rolig 80ish känsla gör det hela underhållande även för vuxna. Dessutom, och detta uttrycker jag med emfas, önskar jag att det funnits dylika böcker för mig när jag var nio år och var tvungen att slåss mot alla sportfjantar som tog all plats. Hade jag haft dylika böcker att använda som vapen så hade både en och annan fotbolls- eller bandykille med sina uppsjöar av böcker, tidningar och tv-serier fått på nöten. Istället behandlades vi som paria av en ointelligent och oförstående samtid. Idag ser verkligheten annorlunda ut, hårdrocken har avmystifierats från den gräsliga tillika onda Siewert Öholm-tiden och istället bara blivit en musikgenre som alla människor kan njuta av oavsett ålder, kön eller skostorlek. Precis som det skall vara.

Böckerna finns på Helsingborgs stadsbibliotek. Såklart.




/Alex

Inga kommentarer:

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 16: Dalarna darkness descends

När jag tänker på idén om landet Sverige och kanske framförallt någon mytologisk bild är det inte sällan Dalarna dyker upp i mitt huvud. Det...

Populära inlägg