onsdag, mars 30, 2011

Through the looking glass: Bloodbath

Efter förra veckans MASTODONlyssning så förärade Martin mig en skiva med ett band jag aldrig hört talas om - BLOODBATH och The Fathomless Mastery. Efter tre genomlyssningar så vet jag faktiskt fortfarande inte riktigt vilket foto jag skall stå på (Hälsingland). Produktionsmässigt har jag inga invändningar, skam vore det såklart annars då Mikael Åkerfeldt (OPETH) är en av medlemmarna. Låtmässigt låter det ok, men jag tror att jag tycker det blir för enahanda. Massor av roliga influenser och väl genomtänkta sidospår (MERCYFUL FATE´s Satan´s fall i låt nr. 9, Earthrot är påtaglig) gör lyssnandet lite skoj på det där "Oppfinnar-Jockes Kluriga Magasin"-sättet men jag blir aldrig riktigt gripen.

De svagt icke-kristna texterna (wiki: IRONI) är underhållande men passar alltför dåligt in i musiken som faktiskt låter, tja, för bra!

Nej du Martin, du lyckades pricka lite rätt med MASTODON, det tillstår jag utan omsvep och krusiduller, men BLOODBATH får du allt ha för dig själv. Inte för att den är dålig utan för att den inte ens fick högerbenet att vilja dra igång ens det slöaste tramp.

/Alex

1 kommentar:

Tomasz Swiesciak sa...

Låt skivan gå ett varv till och njut av låten "Mock The Cross" så kommer du kapitulera ;)

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 15: Coffin of the Storms

För de som fortfarande ägnar den norska scenen någon uppmärksamhet inträffade nyligen en av årets större händelser: COFFIN STORMS släppte si...

Populära inlägg