måndag, december 06, 2010

Hårdrocksnostalgi - Melody Line

Herregud, minns ni Benidorm? Eller åtminstone Melody Line, postorderföretaget i Göteborg som skickade ut såna UNDERBARA kataloger med godis några gånger om året. Jag klippte tyvärr sönder katalogerna i jakt på KISS-bilder, detta ångrar jag idag då det hade varit grymt kul att ha en samling sådana att blicka tillbaka i. I brist på detta får vi blicka tillbaka till vad de saluförde, köpvideokassetter med musik som på den tiden var oerhört svårt att få tag i på Domus skivavdelning i Helsingborg. 80-talet stod för de i sanning bäst filmade konserterna, innan det fasansfulla MTVsättet att klippa blev legio. Att sen banden ofta var allt mellan bra och fenomenala höjde såklart känslan av att det var något unikt man fick se. Idag är det inte lika unikt, men det är också därför jag tar på mig nostalgihatten och delar med mig av nedanstående klipp som sannerligen skapat den Alex som idag är.

En sista tanke skänks åt priserna. Idag klagar folk högt och brett på de hiskeliga cd-priserna, men att vi 1986 spottade ut icke mindre än 389 kronor för en VHS med KISS från Detroit 1984 var inget att fundera över då - man skulle ju bara ha den.

Ozzy Osbourne: Rock & roll rebel (Salt Lake City 1984)
KISS: Creatures of the night (Animalize Live Uncensored 1984)
Iron Maiden: Infinite dreams (Maiden England 1988)
Alice Cooper: Welcome to my nightmare (The Nightmare Returns 1986)
Frehley´s Comet: Rip it out (Live + 4 1988)
Magnum: It must have been love (Wings Of Heaven Live 1988)
Queensrÿche: Take hold of the flame (Live inTokyo 1984)
Dio: Rainbow in the dark (Live 1983)

och som alternativ, här är två typexempel på fullkomligt osebara konsertfilmer:
Iron Maiden - The Clairvoyant (Donington 1992)
Ozzy Osbourne - Crazy train (Live & Loud 1992)

/Alex

Inga kommentarer:

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 16: Dalarna darkness descends

När jag tänker på idén om landet Sverige och kanske framförallt någon mytologisk bild är det inte sällan Dalarna dyker upp i mitt huvud. Det...

Populära inlägg