fredag, oktober 08, 2010

Fredagslistan

1990 - ett bra år för metal och också den samlande faktorn för veckans fredagslista. Alex är, som det tidigare skrivits om på bloggen, i New York för att se Pink Floyds "The Wall" byggas upp och rivas ner, men då denna platta inte finns på Spotify så får ni hålla tillgodo med mina val denna vecka.

1990 kom "Cowboys From Hell" av PANTERA ut. En klar nystart för bandet som tidigare hade hållt på med inte speciellt hård musik - nu var det annat ljud i skällan: en tyngd och ett sväng, ett gitarrljud från helvetet och maximalt triggade trummor. Låtar som Domination, Clash With Reality och Message In Blood brakade in med våldsam kraft mot trumhinnorna.

"Cowboys..." är en platta som snurrat med mycket hög frekvens hemma i stereon och bandet PANTERA kom att betyda oerhört mycket för mig under resten av 90-talet. Kommer fortfarande ihåg att jag gick hem från jobbet den dagen Dimebag sköts till döds med motiveringen till chefen att en vän hade dött. Hade hon varit något annat än en kulturell människa hade hon nog bara skakat på huvudet när jag berättade att jag aldrig hade mött killen men att hans musik betydde en hel del för mig.

Kom hem och slog upp ett stort glas med whiskey och spelade "Far Beyond Driven" på en volym som nog måste ha drivit grannarna till vredens yttersta gränsmarker.

Resten av listan är inte dålig den heller - men den får ni uppleva utan kommentarer.

Trevlig helg!

/Martin

1 kommentar:

Alex sa...

Håller fullt med ang. Dimebag, det tog mig hårt också. Helvetet kom så nära, tidigare var "mina" konserter fria från annat än fylle och gruff, men när det plötsligt skedde en regelrätt avrättning på ett ställe som jag lika gärna kunde varit på så högg det extra i hjärtat. Och Dimebag, av alla människor... Suck...

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 11: Herr B vill se Skindred live!

  Pga en skidolycka vilket involverade flera vassa föremål, ett antal vithajar och en eller annan dödlig kamp mot beväpnade köksredskap blir...

Populära inlägg