måndag, juli 29, 2024

Fredagslistan 2024, vecka 30: Oskar S minns en festival från 2006

 God hej internet. 


Det är sommar ute och få saker är mer sommar än musikfestivaler. Förutom regn och sånt då.  Det finns olika musikfestivaler med olika inriktning. Det finns metalfestivaler, reggaefestivaler, synthfestivaler.. Ja, ni fattar. Eftersom jag personligen inte lyckats komma iväg på någon festival i år kommer jag denna veckan minnas tillbaka på en klassisk punkfestival jag besökte 2006. Juli är snart över vilket betyder att en ny månad väntar runt knuten och festivalen jag pratar om heter förstås Augustibuller, som höll till i Lindesberg utanför Örebro. Festivalen var aktiv mellan 1996-2007 och under åren hann bandet Bombshell Rocks spela hela sju gånger. 


Så fyll pipan med sur tobak och leta upp ett uttråkat barnbarn, nu jävlar ska det minnas! 




Listan hittar ni HÄR.




Först ut har vi det legendariska punkbandet ASTA KASK som bildades redan 1978 i hålan Töreboda på slätten. Det är tralligt, spralligt och underbart, men det vet ni nog redan. 2006 var första gången av många jag sett dem live och det har alltid varit bra. Låten heter
Dom får aldrig mig  från EPn Än finns det hopp från 1986 som är min personliga favorit då soundet är lite hårdare än på övriga släpp. Det är snabb tvåtakt med en refräng som är tacksam att skräna med i.



Nästa band på listan heter KHOMA och bildades 2002 i Umeå. Måste jag sätta en etikett på dem skulle det förmodligen bli progressiv metal, tänk typ NEUROSIS eller ISIS. Intressanta rytmer, distade gitarrer, cleana gitarrer, sythar och en cello samsas med Jan Jämtes stämma i något som stundtals är mer ljudlandskap än låtar. Jag sprang på bandet i close-up på våren då de hade en låt med på skivan man fick med tidningen, fastnade direkt och beställde bandets andra (då senaste) platta
The second wave. Detta var en av bokningarna jag såg mest fram emot och herrejävlar vad de levererade. Låten heter Stop making speeches men bandet gör sig bäst på hela plattan från början till slut. 



En annan bokning som var episk för en 17 årig Oskar var mästermanglarna i MOB47. Det går snabbt, är politiskt (på ett bra sätt) och är förbannat. Bandet bildades i Stockholm 1982 och höll på till 1987 innan de återförenades 2006, där augustibuller var deras andra spelning. EPn
Kärnvapen attack är en av de svenska klassikerna tillsammans med vätternrundan och vansbrosimmet och introt till låten Dom ljuger har undertecknad varit framme och nallat av både en och två gånger. 



Vi fortsätter med mangel och säger hej till SKITSYSTEM som gick på kl18:00 på fredagen efter att vi sett GADGET grinda loss. Bandet är kungligheter i genren crust och startades av en viss Tompa Lindberg (At the gates, Disfear) tillsammans med Adrian Erlandsson (At the gates, The Haunted) och Fredrik Wallenberg. Veckans låt är hämtad från plattan Stigmata från 2006 som jag köpte på festivalen i Birdnests tält. Varken Tompa eller Adrian kvar 2006 men det gjorde inte så mycket. Plattan är snorbra och live var de ännu bättre. 



Vi tjatar vidare om gamla minnen som ingen är intresserad av och reser utomlands till New York City, NY, USA och välkomnar SICK OF IT ALL. Bandet bildades 1986, har haft en stabil lineup sedan 1992 med Kohler-bröderna i spetsen och är legender i New Yorks hardcore scen. 12 skivor hra hunnits med som håller varierande kvalitet. På spelningen 2006 fick jag uppleva min första wall of death, något som just SICK OF IT ALL har fått äran för att ha uppfunnit. Veckans låt är hämtad från plattan
Death to tyrants från, ni gisssade rätt, 2006 och heter Take the night off. Tvåtakt, breakdowns och hockeykörer får avsluta veckans lista.


Iväg och lek med er nu barn innan jag berättar om ENTOMBED, RAISED FIST, NITAD, GBH, CULT OF LUNA och TOTALT JÄVLA MÖRKER som också spelade!


/Oskar





Inga kommentarer:

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 37: Void

 Gott folk! Idag ska vi ge oss ut i intigheten - för oss som har läst eller sett "Den oändliga historien" så kanske detta ord har ...

Populära inlägg