fredag, februari 16, 2024

Fredagslistan 2024, vecka 7: Dis utan charge

 

Hej mina fans!

Idag ska vi provsmaka på mitt favoritprefix inom den underbart skräniga genren crust. Ni som kan er lingvistik har redan listat ut att det handlar om dis. Dis är alltså ett avledningsprefix i engelskan som sätts framför ett fullständigt lexem för att bilda ett nytt lexem (ord). Låter det krångligt? Vi tar ett exempel: charge (tråkigt ord) à dis-charge (legendariskt band). Varför är detta kul då? Jo för att efter det engelska bandet dischage knäckte crustkoden 1977 har otaliga band från hela världen anammat ordbildningsreglerna de satt upp.

Vi börjar listan med mitt absoluta favoritband DISTURBED.. Nä jag bara skoja.

Nog tramsat, gräv fram skokartongen med gamla dreads och limma fast på dom i nacken, listan hittar ni HÄR, nu kör vi!

Först ut är DISFEAR från Nyköping, Sweden. Bandet bildades 1989 med namnet Anti-Bofors (punkband som börjar med anti är kanske en framtida lista) med en viss Tompa Lindberg på micken. Har inte han spelat i något annat band? Jodå, både Skitsystem och At the gates. Det jag gillar med DISFEAR är att de är lite rockigare och skickligare än övriga på listan, riffen osar Zeke och Turbonegro och produktionen är jävligt maffig. Låten är hämtad från senaste plattan Live The Storm, från 2008 släppt på Relapse och skulle kanske kunna beskrivas som crust ’n roll, för att kroka i förra veckans lista.

Nästa gäng till rakning är legenderna DISCARD från Stockholm. När jag var i lägre tonåren och började gå på punkspelningar på diverse fritidsgårdar och rivningskåkar i nordvästra Skåne var det mycket vanligt med bandets logga på jackor/magväskor/gitarrer. Som storögd yngling blev man såklart nyfiken och när jag fick brölandet hos en äldre vän måste jag erkänna att jag inte riktigt fattade grejen. Band som Misfits, Exploited och Black flag var en sak men detta var något helt annat. Ställtiden var inte alltför lång och idag är en riktigt skitig produktion bland det bästa jag vet. Låten är hämtad från 7”an Death from above från 1990. Om bandet lyckas jag inte hitta något vettigt förutom att någon av medlemmarna vid någon tidpunkt var med i MOB 47.

 

Nästa stopp på listan är DISSEKERAD som frontas av Poffen från TOTALITÄR. Detta är ett säkert kort som låter precis som det ska.  Låten är hämtad från plattan Inre strid som kom 2022 på Phobia records och jag väntar spänt på nästa släpp.

 

Likt Nisse Holgersson reser vi vidare i Svea rike, denna gång till Uppsala, och hälsar på hjältarna i DISKONTO. Här bjuds det på skränig och skramlig samhällskritik. Bandet bildades 1992 och la ner 2013 efter sångaren Steffe Petterson gick bort. Bandet var tidiga med att dela med sig av sin musik gratis på en egen server över nätet och är en favorit hos folket. Låten är hämtad ur splitten A blaze in the northern sky (höhö) med Massgrav och heter knega suger, perfekt fredagslåt.

Nu skiter vi i Nisse och drar över atlanten och hälsar på hos DISJAWN i Philadelphia. Detta band är nytt för mig och det är uppfriskande med den lite pajiga humorn runt bandet. Produktionen låter förjävlig (a.k.a perfekt) och låtarna svänger.

Sist besöker vi såklart Japan och det LEGENDARISKA bandet DISCLOSE. När jag tidigare skrev om olika patches på olika klädesplagg och accessoarer var det tre dis-band som dominerade. Discharge, Discard och Disclose. Bandet bildades i början av 90-talet och levererade oljud i toppklass fram tills grundaren Kawakamis tragiska bortgång 2007. Influenserna från tidiga Discharge är tydliga och avtrycket stort. Bandet hann med otroligt många eps och split 7”or som är väl värda att kolla upp. HÄR finns ett litet smakprov ni kan pumpa på kontoret för att få upp stämningen innan helgen infinner sig.

 

Hoppas att ni uppskattade musiken och ett tips till er som inte hörde skillnad på låtarna: ljug.

 

Over and out

 

/Oskar S

 

Inga kommentarer:

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 17: Herr B frågar sig hur folk kan lyssna på sånt här trams?

  Den veckan blir det kontroversiellt! Herr B kommer avslöja de band han upplever är mest överskattade. Eller ja, något så när åtminstone. D...

Populära inlägg