fredag, maj 26, 2023

Fredagslistan 2023, vecka 21: Nytt och notervärt!

 Gott folk! 

Jag har velat fram och tillbaka om temat på veckans lista. Allt från regionala, lokala till internationella teman har susat fram i skallen på mig. Och såklart även skivbolag. Ett tag tänkte jag att jag skulle köra på temat DalaPop, det fantastiska regionala resurs- och produktionscentrumet som lyfter fram mycket av den otroliga populärmusiken i Dalarna. Nu blev det ändå nytt och notervärt i veckans lista, men med en del Dalarna inbakat i listan. Dessutom får ni två bubblare, två band som redan är etablerade - storligen så - men som jag ändå tycker är så pass bra att de får vara med. 

Vi kör!



Värmländska dödsnestorerna i VOMITORY kommer idag med nytt material i form av totalskivan på vilken de slår fast att samtliga skallar kommer att rulla. Detta är, trivsam kanske inte är rätta ordet med tanke på textinnehållet, men stabil och klart lyssnarvärd metal. 



Faluns med lätthet bästa band, IN MOURNING, som som jag sedan en bra tag tillbaka är djupt investerad i. Jag blir alltid glad av att få ny musik från det här gänget. The Broken Orbit är inget undantag från den regeln. 

Med råge det yngsta bandet, med de yngsta medlemmarna i veckans lista. XION från Borlänge i  Dalarna lirar thrash metal, och de gör det bra. Och det är det inte bara jag som tycker - det här gänget har imponerat på Sweden Rock Magazine - med sina pigga riff, maniska tvåtakt och tydliga känsla för hur thrash-slipstenen ska dras. Det ska bli oerhört kul att följa det här gänget framöver. 



PREDATORY VOID från Ghent i Belgien - ett fantastiskt band från en stad med ett mycket imponerande bibliotek (är ju tvungen att få in detta, eller hur?!) gör att jag känner än mer för min farfars hemland. Svärtad sludge/doom är genren vi pratar om, och detta är helt enkelt hypnotiskt bra. Varenda ton i 10-minuterskolossen Funerary Vision känns direkt nödvändig och fruktansvärt drabbande. Det borde egentligen inte vara möjligt men det skav som PREDATORY VOID skapar här känns väldigt tryggt och tröstande. 


ENVISION från Philadelfia lirar en djupt sympatisk blandning av klassisk (som jag uppfattar den) hardcore och göteborgs melodöds. Så marknadsförs bandet i alla fall på Bandcamp. Här finns något speciellt, och att Oscar tycktes dra sig till minnes att han lyssnat på bandet stärkte bara mig i uppfattningen att detta var värt att kolla in. 







Vi kastar oss nästan rakt över till andra sidan av USA och Salt Lake City i Utah. BLOOD STAR startade som ett sidoprojekt till Jamison Palmer från VISIGOTH som jag inte dyrkar förbehållslöst. Sidoprojekt har också viss risk att bli totalt innehållslösa eller platta. Men så är det inte här. Det svänger och drar utav bara helvete. Riffen sitter som en keps och är klassiska utan att vara urvattnade. Plus att sångerskan Madeline Smith har en fruktansvärt bra röst som passar musiken som hand i handske. 

Tycker ni att listan har varit för såsig så balanserar jag upp detta med avslutande svärtade döds/thrash-bandet CHRONICLE och deras drivna musik. Ytterligare ett förträffligt band från Danmark, som börjar ta för vana att skämma bort oss med högklassig musik. Jag får sköna vibbar av THE ABSENCE om ni minns det bandet? Underbart riffande, snygga melodier, bra sväng och potent sång gör att jag går igång rätt rejält på detta. 

Vi tar helg på det kosmonauter!
/Martin

Inga kommentarer:

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 17: Herr B frågar sig hur folk kan lyssna på sånt här trams?

  Den veckan blir det kontroversiellt! Herr B kommer avslöja de band han upplever är mest överskattade. Eller ja, något så när åtminstone. D...

Populära inlägg