fredag, februari 11, 2022

Fredagslistan 2022, vecka 6: Årsbästa enligt Andreas

Sent ska syndaren vakna och omvärldsbevaka, så nu när vi snart är halvvägs genom februari är det dags för mig att lista några favoritskivor från fjolåret. Jag ligger fortfarande back i lyssnandet - till exempel ligger "nya ABSU"s senaste album i ett brev på väg från Polen till Malmö - men sånt är livet. Konceptet kalenderår har helt upplösts i och med pandemin, jag är inte klar med 2010-talet än.

Det finns ingen inbördes rankning här, och jag har inte nödvändigtvis valt den bästa låten från skivan, utan se det som smakprov. Alla måste lyssna!

Vi börjar med australiensiska STARGAZERs "Psychic Secretions," ett band jag hyllat i den här spalten tidigare. Den här skivan föll lite i glömska för mig under året - den är redan ett år gammal - men den har snarare vuxit i styrka än tappat lockelsekraft. Psykedelisk och teknisk black/death metal med oväntade vändningar och extremt skickligt spel, inte minst på basfronten. De stannar på min lista över de bästa banden det här århundradet.

Finska CONCRETE WINDS (sprungna ur åländska VORUM) var ett chansköp: jag litade helt enkelt på några kamraters omdöme, och det gjorde jag rätt i. Det här är dödsmetall längst ut på det våldsamma spektrumet, med en svavelosande frenesi som får föregångare som ANGELCORPSE att låta som AUTOPSY. Albumtiteln "Nerve Butcherer" beskriver precis hur det låter, precis som låttitlar som dessa: Noise Trepanation, Demonic Truculence Paroxystic Flagellator, Industrial Mutilation... ja ni fattar. 27 minuter storstryk!


Här är ett bra tillfälle att pausa med lite lugnare musik, med Uppsalas CONTAMINAZIONE som äntligen fick ut sitt första släpp, kassetten "Pericole Di Morte". Den här trion är direkta arvtagare till klassisk italiensk skräckfilmsmusik (GOBLIN, Fabio Frizzi), med molokna analogsynthar i fronten som drivs fram av en tillbakadragen men bestämd rytmsektion. Eftersom deras EP inte tycks finnas på youtube får ni hålla till godo med ett kort liveklipp från Truckstop Alaska i Göteborg 2019 - de är ett ruggigt bra liveband! - och en länk till deras bandcamp där ni kan höra och köpa rubbet.


Norsk black metal har många kufar, men ingen är nog kufigare än Woe J Reaper i FURZE. Hans psykedeliska, superanaloga, gammelskoliga black/doom metal brukar skrämma bort de flesta hårdrockare, men om man håller sinnet öppet finns det mängder av besynnerliga och snygga riff att hitta. Det gäller även för fjolårets EP "Black Psych Tormentor", som även gav oss den första FURZE-videon: den kan ni se i dagens lista. (Min favorittrivia om Reapern är att hans dagjobb är att föda upp och sälja maine coon-katter tillsammans med sin fru. Jag skulle inte tveka en sekund att köpa en katt av den här mannen.)


Vi återvänder till Uppsala, och grabbarna i REVEAL!, ett band jag tycker det pratas alldeles för lite om. Deras vibrerande mix av gammaldags black/thrash metal, postpunk, skev rock och gud vet vad låter inte riktigt som något annat. Det är inte jättemånga svenska band som kan skryta med det idag, och ni gör er alla en otjänst om ni missar dem! Denna fjärde fullängdare "Doppelherz" är nog deras mest tillgängliga skiva hittills sett till produktion, men det finns mycket att utforska i de här mörka korridorerna... (och ja, föga förvånande finns det ett antal länkar till CONTAMINAZIONE, via band som GRAVMASKIN och IN SOLITUDE.)


Avslutar med vad vi kan kalla en bubblare: ESCUMERGAMËNT - "...ni degu fazentz escumergamënt e mesorga...". I övrigt ingen kommentar, på grund av jäv.


LYSSNA HÄR!
/Andreas







Inga kommentarer:

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 12: KRSNA-core

 År 1965 hoppade en gammal gubbe vid namn Prabhupada på båten i östra Indien och klev av densamma i New York. Där bodde han en sväng i en pa...

Populära inlägg