fredag, juli 16, 2021

Fredagslistan 2021, vecka 28: Nytt och notervärt

 Gott folk!

Det har blivit dags för månadens kanske mest framåtblickande Fredagslista, nytt och notervärt, späckad med musik som har kommit ut den senaste tiden och som verkligen är värda vår tid, uppmärksamhet, och kanske till och med pengar om musiken finns att få tag på i vinylformat vilket är direkt avgörande för mig nuförtiden. 

Vi kör!

NETHERBIRD är ett band som jag ramlar över, mest för att dubbelkollega Amelie verkligen gillar det här bandet och ofta brukar grotta ner sig i bandets utgivning för recensioner. Den här gången var det likadant - Void Dancer hamnade i WeRocks Hot or Not?-serie som ni kan ta del av under helgen. Kan väl säga att, utan att avslöja för mycket, att jag också gillar den här låten som fan, haha! Den har ett sånt djupt tilltalande tilltal att det är svårt att slita sig från låten, alls. Jag får svår mersmak och längtar till dess att albumet släpps. 


Enmansblack från Baltimore, Maryland. Riktigt bra gitarrarbete och helt lysande stämning rakt igenom. Att det inte är helt nydanande tycker jag spelar mindre roll, då jag verkligen gillar den här typen av black metal där melodier har en framträdande roll men ändå inte mesar ur fullständigt. Att det dessutom går att se tydliga förändringar i hur UNENDLICH låter från skiva till skiva gillar jag också. 





Progressiv post-metal från London. Så fruktansvärt bra. Riktigt tjocka riff och med ett magiskt samspel medlemmarna emellan. Att det är helt instrumentellt gillar jag med, och extra plus åt att de verkar gilla IF THESE TREES COULD TALK. 

SIDEREAN har sällat sig till skaran band som har blivit inspirerade av det mäktiga BLOOD INCANTATION. Är detta en dålig sak undrar ni kanske? Absolut inte om ni frågar mig. "Lost On Void's Horizon" är en helt underbar skiva till brädden fylld av rens, stämningsfyllda harmonier och galet bra sång. Mycket svårt att inte gilla detta. Ni förstår att jag är till mig då jag lagt till hela skivan, eller hur?


Avslutar veckans lista med SPIRIT ADRIFT och en låt som andas både IRON MAIDEN och BLACK SABBATH. Det jag gillar med det här bandet är att de är inte rädda att visa vilka band de gillar, men ändå göra något eget av sin musik. Jag föll stenhårt för det här bandet redan vid debutskivan, och Forge The Future befäster bara min kärlek ytterligare. 

Vi tar helg på detta kamrater!

/Martin

Inga kommentarer:

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 17: Herr B frågar sig hur folk kan lyssna på sånt här trams?

  Den veckan blir det kontroversiellt! Herr B kommer avslöja de band han upplever är mest överskattade. Eller ja, något så när åtminstone. D...

Populära inlägg