fredag, april 17, 2020

Fredagslistan 2020, vecka 16: The Haunted Revisited

Gott folk!

Ibland blir jag retrospektiv. Just nu i en annan del av tillvaron håller jag på att läsa om en trilogi böcker som jag inte läst sedan de kom ut - Engelsforsserien av Sara Bergmark Elfgren och Mats Strandberg. Och banne mig om inte denna omläsning färgar av sig på mitt lyssnande. Häromdagen vaknade jag med en tanke i skallen: "Jag måste lyssna på The Haunted", och den tanken dröjde sig kvar så till den milda grad att jag till slut gav med mig.

Och kära läsare, det var helt underbart att dyka ner i detta fantastiska bands diskografi. Jag har inte valt låtar från alla bandets skivor, "Unseen" är helt utelämnad till exempel. Jag har ingen relation till den skivan alls. Ens om ni betalade mig så skulle jag kunna nynna melodin till någon av låtarna på den skivan. Inte heller får ni några liveversioner av låtarna. I vissa fall så har jag inte kunnat låta bli och tjongar in flera låtar från samma platta - då förstår ni att veckans lista är längre än vanligt.

Vi kör!

Debuten som låter så fruktansvärt illa att det är bizart! Ni kan ju roa er precis som jag gjorde med att först spela In Vein och sedan hoppa direkt till sista låten för att höra den rent monstruöst stora skillnaden i sound! Det är ändå väldigt kul att lyssna på precis hur bra THE HAUNTED var redan på detta album. Mycket räddas upp av att Peter Dolving är en sådan grym sångare, plus att det finns en hel del fina riff på den här skivan.





Två år hann gå innan "The Haunted Made Me Do It" kom, och med denna inträdet av Marco Aro på sång och Per Möller Jensen på trummor. För många var det här skivan som man upptäckte bandet med. I alla var det så för mig. Jag älskade den förbehållslöst, och gör det fortfarande ganska oreserverat. Trots att Jensens trummor låter ganska pappartade så går det inte att värja sig mot den fullständiga slakten av kaggarna han levererar här. Lyssna bara på Silencer där han matar på utav bara fan. Aros sång passar låtmaterialet fint. Jag gillar Aro som fan. Hans desperata vrål i Victim Iced är, fortfarande, helt magiskt.


Man skulle kunna säga att "One Kill Wonder" är THE HAUNTEDs motsvarighet till PANTERAs "The Great Southern Trendkill" i hårdhet. Fy satan vad Aro levererar till låtarna. Godpuppet har alltid varit en favorit, för den är så satans stenhård. Produktionen är av karaktären att löpa in i en bergvägg.







Aro ut, Dolving in igen. Och vilken comeback. "Revolver" var skivan som skickade rysningar av välbehag när jag lyssnade på den på Folk å Rock i Lund inte bara för att Dolving golvade redan i första låten på skivan, men för att den lät så helvetiskt bra. Plus att Jensen nu hade uppgraderat till trummärket Tama Starclassic vilket märktes för trummorna är rena drömmen att lyssna på. Bandet hade kunnat ge ut en skiva med bara trummorna och jag hade lyssnat på den slaviskt.




Bandets kreativitet nådde sannerligen en peak med "The Dead Eye". Jag har ju skrivit om skivan tidigare, och det är fortfarande den skivan i bandets diskografi som jag återkommer oftast till. Jag hittar fortfarande saker att haka upp mig på när det gäller "The Dead Eye", men ointressant kan man inte kalla skivan alls. Den låter också helt fantastiskt, och har ett härligt bett i både gitarrer, bas, trummor och sång.





"The Dead Eye" hade en sak som jag tror många noterade. Inga låtar av Jensen. På "Versus" är han tillbaka med besked och för oss som gillar det mer traditionellt tvåtaktande THE HAUNTED så var den här skivan en trevlig återgång till åtminstone en del av detta. Moronic Colossus gjorde tydligen Dolving så förbannad att han inte visste var han skulle ta vägen. För den var så ini helvete kompakt och svår att lägga sång till tydligen. Inte för att det märks - han låter lika fantastisk som vanligt, haha!




Den senaste plattan i bandets diskografi, "Strength In Numbers" har en minst sagt matig produktion. Erlandssons trummor låter helt enorma! Att man fått tillbaka honom och Aro tycker jag är fint, men störst skillnad är att Ola Englund lirar gitarr i bandet, så solona är ju helt underbara och maffiga. Det är nog den största skillnaden med den senaste upplagan av THE HAUNTED. Jag älskar den här skivan för det hörs verkligen att bandet har så kul!


Ha en fin helg - och glöm inte att The Night Flight Orchestra streamar en konsert från The Tivoli på lördag kl. 20.00 via Helsingborgs Dagblads hemsida.
/Martin

Inga kommentarer:

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 18: Bridge 9 Records!

  I veckans avsnitt av metalbibliotekarierna styr vi skutan till staden Boston i delstaten Massachusetts i landet USA. Praktiskt nog är det ...

Populära inlägg