fredag, april 03, 2020

Fredagslistan 2020, vecka 14: Nytt och notervärt!

Gott folk!

Det har varit en grym period - och då menar jag i positiv bemärkelse - för metallen i form av nya skivor. Jag har gottat ner mig i helt makalösa släpp under de gångna 2 veckorna och kan såklart inte låta bli att tipsa om några av dessa.

Vi kör!

Enmansbandet PURE WRATH från Indonesien upptäckte jag via Bandcamp, platsen där jag skuttat omkring som en kalv på grönbete under en ganska lång tid nu. Atmosfärisk black metal kan vara en knepig genre, men när musiken hittar den där magical sweet spot som utmärker all bra musik, ja då blir det ljuvligt! Och, rätt gissat, det gör PURE WRATH på senaste släppet - EP:n "The Forlorn Soldier". Satan så berörd jag blir av vad jag hör här! Det går att ta på vemodet och innerligheten i varenda jävla sekund här. Hade det inte varit en EP, så hade den här skivan varit en så solklar kandidat för min årsbästalista att det är rent löjligt.

Italienska VOID OF SLEEP - ett band som på ett mycket eget och förträffligt sätt kombinerar stoner, sludge, progressiva tongångar och psykedeliska dito till en helt fantastisk enhet. "Metaphora" är en så otroligt bra skiva att jag tog i rätt rejält i min recension av skivan på WeRock.  Det är framför allt riffandet som är det som ger skivan sin guldkant. Plus då sången, produktionen, kompets enhet och sagolika låtar. Ja, ni fattar att ni behöver ha den här skivan i er tillvaro.



"The Eternal Resonance" av SWEVEN är årets hittills årets bästa debut, och när jag skrev recensionen så tyckte jag att det var årets hittills bästa släpp. SWEVEN är den musikaliska fortsättningen av MORBUS CHRON, fast betydligt mer skruvat och innerligt. Det känns att den här musiken betyder mycket för Robert Andersson, och det leder till en skiva som till stora delar är ett labyrintiskt utforskande både för band och lyssnare. Genremässigt är det progressiv death metal, men den här skivan sliter och drar i genrekonventioner på ett mycket effektivt sätt.

Jag skulle kunna tipsa om fler skivor, men dels har jag lagt hela skivor i veckans lista, dels är det i stora stycken väldigt matig musik som kommer att hålla er sysselsatta ett tag framöver.

Ha en fin helg, och stay safe!

/Martin

Fredagslistan 2020, vecka 14: Nytt och notervärt!

Inga kommentarer:

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 12: KRSNA-core

 År 1965 hoppade en gammal gubbe vid namn Prabhupada på båten i östra Indien och klev av densamma i New York. Där bodde han en sväng i en pa...

Populära inlägg