fredag, augusti 30, 2019

Fredagslistan 2019, vecka 35: Fem favoriter med Nightingale

Gott folk!

Det är ju ingen hemlighet att jag formligen älskar ett av de projekt som Dan Swanö har haft med ett finger i - nämligen WITHERSCAPE som har figurerat i alla möjliga sammanhang här på bloggen. Däremot så hade jag ju likt en byfåne illa koll på resten av denne minst sagt mångsysslande herres projekt. NIGHTINGALE var ett av de namn som dök upp när jag sökte på Dan Swanös namn. Helt dunderlökigt namn tyckte jag, men gosse vad jag fick äta upp den åsikt. Det visade sig, såklart, att detta är ett band som mer än lovligt föll mig på läppen, och även om jag inte gillar allt som bandet har gjort så finns det två skivor som jag sannerligen har återkommit till i allt stigande grad sedan jag upptäckte bandet. Ni kommer att fatta vilka skivorna är när ni kollar in listan.

Det som jag verkligen gillar med NIGHTINGALE är dels det melodiska - något jag alltmer kommit att uppskatta ju fler år jag får på nacken - dels det rent sinnessjuka hantverkskunnandet. NIGHTINGALE, som förutom Dan består av Dans bror Dag, Erik Oskarsson och Tom Björn, vet hur bra, minnesvärda låtar ska skrivas. Det finns inte en låt i veckans lista som inte ger mig gåshud varje gång jag lyssnar. Två detaljer gillar jag lite extra - dels gitarrsolot i Shadowland Serenade där bandet går full metal och bara blästrar, dels pianobreaket i Forevermore en låt som har ett helt underbart fläskigt sväng som ju är så satans bra!

Nu ska inte jag gaffla mer, utan släppa er till att njuta av NIGHTINGALE. Enjoy!

/Martin

Inga kommentarer:

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 16: Dalarna darkness descends

När jag tänker på idén om landet Sverige och kanske framförallt någon mytologisk bild är det inte sällan Dalarna dyker upp i mitt huvud. Det...

Populära inlägg