fredag, oktober 05, 2018

Fredagslistan 2018, vecka 40: Dream Theaters "Live Scenes From New York"

Gott folk!

De senaste veckorna har jag lidit av en förkylning som något sugit livsmusten ur mig. Jag har känt mig håglös och inte alls sugen på att lyssna på ny musik, utan mer gått tillbaka till gamla beprövade skivor som jag vet träffar rätt varenda lyssning.

1999 gav DREAM THEATER ut skivan "Metropolis Pt. 2: Scenes From A Memory" och satte, återigen, standarden för hur en verkligt episk progressiv platta kan låta. Den är så gudabenådat bra, inte bara i hur bandet lyckas väva in slingor och partier från tidigare låtar, men också skapa något fräscht och intressant. Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag lyssnat på skivan.

2001 gjorde bandet skivan till grundstommen på liveversionen av skivan, "Live Scenes From New York", som dessutom bjuder på en absurd mängd musik från bandets övriga karriär.

Det finns en hel massa liveskivor som ligger mig väldigt varmt om hjärtat, men denna ligger på topp 10. Det är en sak att skapa en maffig studioplatta, men att kunna leverera samma fina insats live, det är ju något alldeles extra. DREAM THEATER har ju gjort flera liveplattor, kanske för många, men denna sticker ut just för att grundmaterialet är så oerhört bra. 

Om ni inte har kollat in skivan sedan innan så har ni en rejäl lyssnarstund framför er. 

/Martin



3 kommentarer:

Jarno sa...

Nej nu är jag kränkt å NYC-bors vägnar! Inte kan du vara så osmaklig och visa originalomslaget för NYC står i lågor? Speciellt inte då skivan släpptes 11 september 2001.

Självklart skämtar jag! Tyvärr lyckades jag inte få tag på originalet då det begav sig och får stå ut med det fula omslaget som de ersatte med.

Otroligt bra liveskiva faktiskt! Jag har så klart även den DVD som de släppte i samband med turnén. Gillar kommentatorspåret på den.

Metallbibliotekarien sa...

Aha!

Tack för den förträffliga infon. Jag hade faktiskt ingen aning om att de ändrat omslaget! Ja, den är ju helt magisk :)

Jarno sa...

Jag tror att de hann ändra för alla managerma utom USA.

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 17: Herr B frågar sig hur folk kan lyssna på sånt här trams?

  Den veckan blir det kontroversiellt! Herr B kommer avslöja de band han upplever är mest överskattade. Eller ja, något så när åtminstone. D...

Populära inlägg