fredag, februari 23, 2018

Fredagslistan 2018, vecka 8: Upptäcktsfärd!

Gott folk!

Som upptäckare av musik, så tycker jag att det är de bästa av tider vi lever i (och de värsta, egentligen), då det finns så oerhört mycket bra musik, ny musik som trots att det mesta har gjorts tidigare fortfarande lyckas beröra. Att det finns en hel massa band att upptäcka lär ni - liksom jag, bli varse genom veckans fredagslista som är baserad på en metod snarare än tema.

Jag gillar ju OCEANS OF SLUMBER en hel del, så detta band fick bli startpunkten för veckans lista. därefter var jag tvungen att gå till deras liknande artister flik och välja ett band därifrån, och så vidare tills dess att jag hade fått ihop 5 låtar. Och jag fuskade inte - jag valde ett band och ändrade mig inte. Mycket spännande då jag kanske hade en aning om vad jag skulle få höra, men oftast inte.

Vi kör!

Ett band från Texas som jag upptäckte, och föll för genom, bandets debut "Winter" som kom för två års sedan. Det här är känslosam och eklektisk musik med en hel racka influenser. Kan man stå ut med det, ja då är OCEANS OF SLUMBER ett band som kommer ge mycket tillbaka.

EARTHSIDE är ett instrumentalt band, men de tar gärna in gästsångare. Musiken är storslagen, vilket kanske inte är så konstigt då bandet benämner sin musik som "cinematic rock". Det ringer lite djentklockor om det här bandet, men detta är vidare bättre än mycket av det som kommer inom denna subgenre. Att Björn Strid dessutom medverkar gör ju inte saken sämre.

DESTINY POTATO, herrejävlar vilket namn! Det här gänget kommer från Belgrad i Serbien, och lirar ganska sympatisk musik. Inget som kommer att gå ner i historieböckerna som det mest nydanande, men klart nöjsam! Jag gillar verkligen den minst sagt tunga och mustiga emfasen på trummor och bas i ljudbilden.



Ett instrumentellt band från Australien som tar i så de baxnar. Jag vet att åtminstone några av er kommer att storkna på det här bandet, så de hemskt gärna vill visa vad de kan göra på sina instrument. Det påminner ju en hel massa om ANIMALS AS LEADERS men helt tokigt är det inte!

Soloprojekt från John Browne som annars lirar i MONUMENTS. Ska jag vara helt uppriktig så gillar jag mest att Ola Englund (THE HAUNTED, FEARED) lirar med i den här låten jag valt.


/Martin

Inga kommentarer:

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 11: Herr B vill se Skindred live!

  Pga en skidolycka vilket involverade flera vassa föremål, ett antal vithajar och en eller annan dödlig kamp mot beväpnade köksredskap blir...

Populära inlägg