torsdag, januari 18, 2018

Tillbakablickande Torsdag: IN FLAMES "Reroute To Remain"

Gott folk!

Av någon outgrundlig anledning fick jag för mig att lyssna på IN FLAMES platta "Reroute To Remain" idag. Kanske hade det att göra med att jag läste en artikel om min gamla hemstad Karlskrona, började tänka på biblioteket och de skivor jag lånade där, och vips föll tankarna på göteborgarnas skiva från 2002. En hobbypsykologisk förklaring förvisso, men steget mellan tanke och handlingen att faktiskt lyssna på skivan var väldans kort.

"Reroute To Remain" var skivan som på allvar fick mig att gilla IN FLAMES på en annan nivå än "Clayman" som jag hade hört på otaliga hemmafester i östra Blekinge. Var det det episka anslaget? Ja, högst sannolikt. Min vurm för mäktighet verkar vara en bestående sådan, för satan om inte peppen kom farande som en dopad iller när jag satte igång skivan.

Håller den än? Ja, till stora delar gör den faktiskt det. Här finns några alibilåtar, Transparent, Freefall, Dismiss The Cynics och Metaphor, men när de andra låtarna ligger på den nivå de faktiskt gör, ja då tänker jag inte så mycket på de lite sämre styckena.

/Martin



Inga kommentarer:

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 11: Herr B vill se Skindred live!

  Pga en skidolycka vilket involverade flera vassa föremål, ett antal vithajar och en eller annan dödlig kamp mot beväpnade köksredskap blir...

Populära inlägg