onsdag, januari 21, 2015

En bild säger mer än tusen toner

Titta på bilden nedan. Klicka på den så får du upp den i lite större format. Vad ser du?


Jag tänkte berätta lite om vad jag ser. Bilden är tagen den 16/5 1975, på Cobo Arena i Detroit, Michigan. Det är naturligtvis KISS som ska spela, vilket framgår av logon ovanför trumsetet. Utöver detta är det väl inte så mycket att orda om?

Fem dagar tidigare spelade Kiss den sista konserten med sina gamla dräkter, de s.k. "Hotter than hell"-dräkterna. Få tänker nog på det egentligen, att även efter att "Dressed to kill" släppts i mars så använde bandet sina gamla dräkter ytterligare några månader. Ingen av skivorna sålde nämnvärt bra och Kiss var i maj 1975 därför fortfarande ett stort frågetecken för skivbolaget. Därför är det ändå ganska kul att man valde att satsa på nya dräkter, lite nytt piff i backlinen och en liveskiva. För ja, det var ju tänkt att Detroit och några gig till skulle spelas in och bli en skiva.

Jag ser tv-kamerorna. Det har länge dryftats huruvida konserten filmades och spelades in, eller om den bara filmades för stunden. Bilden ger inget svar, men kamerorna och den stora vita skärmen i ovankanten ger oss hopp om att det finns en bevarad kopia någonstans, precis som det gör med filmerna från samma ställe sju månader senare. De få sekundlånga filmsnuttar som hittills läckt ut från giget och som syns i VHS-specialer och dylikt är filmade med en handhållen typ 16mm-kamera som ägdes av skivbolaget. Den användes för att filma lite highlights denna kväll, som sedan kanske kunde användas i marknadsföringssyfte. De filmsnuttarna kommer alltså inte från någon komplett tv-filmad inspelning, hittills har vi aldrig sett röken av någon sådan.

Jag ser Lee Neaves längst ner till vänster, han håller en vit affisch. Ja, det är Lee som är med på baksidan av "Alive !". Ja, det är den affischen han håller i. Kan man fånga sekunderna innan historia skapas bättre än på detta sätt? Förmaket till en ikonisk bild syns här, och ingen av de inblandade vet om att de är med om det. De är bara där på en konsert. En i mängden, kanske.

Jag ser scenen som är så liten. Kiss i maj 1975 var inte Stadium-Kiss, Kiss i maj 1975 var "typ högstadiekabaréproduktion fast möjligen lite större". Scenen är så fantastisk om man bara tittar och låter sig sjunka in i bilden ordentligt. Scenen som står så att alla kommer så nära, så otroligt nära. Tänk igen, det är Kiss i maj 1975 - kvällens konsert kommer att öppnas med att det visas en bakomfilm på storskärmen, sedan spelas det förinspelade Rock bottom-introt varefter bandet drar igång låten ordentligt. På den lilla lilla scenen.

Jag ser historia i bilden ovan. Den läckte ut idag i facebookgruppen "The Original Kiss Krew" och all heder åt den fantastiske Ros Radley som släppte ut den. Jag har kanske 5000 bilder med korrekt datum och info på Kiss, kanske fler, i mina samlingar. Det var länge sedan jag blev så otroligt tagen av en bild som jag blev idag.

Jag tror att jag skulle kunna hålla ett anförande på flera timmar om bara denna bilden. Men det får bli en annan gång.

Magi.

/Alex

4 kommentarer:

Jarno sa...

Bra text!

För mig som inte är något superstort Kiss-fan men gillar mycket av bandets produktion så kändes texten ärlig och naken. För mig var texten bättre än bilden. Den visar på livslång hängivenhet! :)

Stones sa...

Ett "true" die hard fan! Bra text.

Anonym sa...

Det ser dessutom ut som att det är sittplatser på golvet. Ska det verkligen vara så på rock-konsert?

Hur som helst, bra skrivet!

Anonym sa...

Mycket intressant bild och info. Jag älskade Alive! som liten, älskade baksidan med bilden på publiken, drömde mig bort, ritade eget skivkonvolut med framsida och baksida osv.
Jag älskar såna här typer av texter som din för det får mig att minnas när man var liten.

Må gott.

/M

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 11: Herr B vill se Skindred live!

  Pga en skidolycka vilket involverade flera vassa föremål, ett antal vithajar och en eller annan dödlig kamp mot beväpnade köksredskap blir...

Populära inlägg