måndag, september 30, 2013

När helvetet kom till byn

KISS I Sverige. Äntligen är det dags. Kissdåren tillika min vän Johan har lagt ner ett halvt liv på att sammanställa en bok om bandets alla sverigebesök, en annan vän vid namn Roney har sovrat och donat i den enorma informationsmängden och tillsammans har de satt ihop en bok som går igenom samtliga dagar som medlemmarna i Kiss har spenderat på svensk mark. Ett ordentligt jävla hästjobb, om någon undrade. Dessutom har yours truly fått äran att bidra med det som är mitt gebit - konsertrecensionerna. Varenda konsert har gåtts igenom grundligt, oftast ljudmässigt men från de senare åren även filmmässigt efterhand som videokameror blev mer och mer lättillgängliga (läs: lättinsmugglade). Det har varit skitroligt, jag har upptäckt grejer som jag aldrig hört förut trots att jag hört vissa konserter hur många gånger som helst. Jag har försökt förmedla känslan av att vara på plats, ibland med hjälp av egna minnen men ofta även genom att blanda in kommentarer från de som spelat in och som ibland hörs mellan låtarna osv. Dessa fantastiska människor som en gång råkade ha med sig en bandspelare och som alldeles ovetandes gjorde en kulturgärning, om och om igen. Till alla er, vilka ni nu är, jag älskar er och det ni gjorde.

Sprid nu ordet gott folk. Detta är inget hafsverk, detta är ingen högstadieuppsats. Boken är ett sant praktverk med så många bilder som ingen tidigare sett att man fullkomligen storknar!

Jag hade önskat att sverigeboken fanns till salu när jag och Carl Linnaeus kör Kissgrejen på Helsingborgs stadsbibliotek den 12/10 men det hinns tyvärr inte. Däremot kommer den att finnas när vi gör samma grej på Varbergs bibliotek den 30/10, så passa på att komma dit och snacka lite med Johan och få boken signerad!

Den 12/10 ja, föredraget/intervjun som sker i Helsingborg är nu helt fullbokad. Det hade jag aldrig trott, 100 biljetter gick åt som sol i smörsken. Jag har satt ihop ett föredrag förstärkt med bild och ljud som förhoppningsvis slår ett par personer ur stolarna, det är åtminstone min förhoppning. För den som inte kan komma till Helsingborg ges det som sagt en chans till i Varberg den 30/10, där är jag inte inblandad i själva kringarrangemanget utan den intresserade får kika på Varbergs biblioteks hemsida. Jag och Carl ska framträda på något som heter Lilla Teatern. Det ska bli höjdaröken.

Det blir även en efterfest i Helsingborg på Bara Rock, tävling med fina priser, akustiskt framträdande av Partners In Crime som gör sjukt bra versioner av obskyra Kisslåtar samt trams och flams utlovas.

Sen får vi hoppas att det kanske ges tillfälle att göra fler sådana här. Intresset tyder ju på att det finns ett....eh....intresse åtminstone.

KISS I Sverige på facebook.

Efterfest på facebook.


/Alex

1 kommentar:

Christofer sa...

"Far, Far! Det är danskar i affären!"

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 12: KRSNA-core

 År 1965 hoppade en gammal gubbe vid namn Prabhupada på båten i östra Indien och klev av densamma i New York. Där bodde han en sväng i en pa...

Populära inlägg