fredag, mars 15, 2013

Fredagslistan 2013, vecka 11: Gästlistare - Erik Decrustianizer Hall från CROWPATH/TELLUSIAN

Gott folk - dags för en ny gästlistare! Denna gång är det Erik Hall, trummis i avsomnade och i mina öron kriminellt gravt underskattade CROWPATH som står för listan. För er som inte har hört Eriks lir bakom trummorna i CROWPATH och i hans nya band TELLUSIAN så kommenderar jag er närmast att kolla in banden. Det är finfin musik som belönar lyssnaren rejält.

Nu till Eriks lista. Intressant nog kände jag inte igen ett enda av banden som Erik har med på listan, och det är ju alltid grymt att upptäcka nya akter, så tack för det Erik! Nog snackat från mig - nu lämnar jag ordet till Erik.

Välkomna till mitt fredagsmys. Eftersom jag är så pass gammal som jag är tänker tror ni kanske att det är dags för en nostalgisk resa tillbaka till det tidiga nittiotalet, men ack. Mitt musikförvärv gick på den tiden uteslutande via Ginza och Gunillas skivshop i Ystad vilket innebar att jag lyssnade på precis samma skivor som ni andra som var tonåringar då. 

Runt 15-årsåldern började vi även beställa en del via Burning Heart och Dolores. Vi hade tröttnat en aning på det gamla vanliga, nu fanns det ju en uppsjö av för oss okända band att välja bland. Eftersom vi aldrig kunde provlyssna plattorna inhandlades dessa enbart utifrån beskrivningen typ: Krossande hård HC från New York. Det gick vi ju igång på. 

Oftast var det ju bra plattor men jag minns ännu den avgrundsdjupa besvikelsen när man gick på en nit. 189:- för en halvtimmes skit sved rejält.

Trots att man redan vid första lyssningen insåg att det var uselt försökte man ändå...189 spänn, det måste ju vara bra. Hur hårt man än försökte så var det likväl skit. Dessa skivor var ju omöjliga att bli av med. På en liten ort gick det inte att byta med andra eftersom de enda som lyssnade på samma musik var ju ens kompisar och de insåg ju lika fullt som jag att det var skit. Skivbörsen ville ju inte ha det eftersom det för dem var obskyrt och därmed osäljbart. Tack nutiden för att jag slipper denna gruvliga besvikelse, är det kasst så är det ju bara att bläddra vidare. 

Det blev ju inte så lite nostalgiskt det här. Ja,ja. Nu till saken. Jag håller mig helt enkelt till vad jag har lyssnat på den senaste månaden, lite nytt, lite gammalt. Håll till godo.

ACXDC. "Second coming" (EP). Låt: Milk was a bad choice. Den amerikanska västkusten har ju en fin powerviolence tradition och dessa herrar förvaltar arvet väl.

MALIGNANCY. "Eugenics". Låt: Cataclysmic euphoria. Fint tekniskt dödsmangel från New Yorks finest.

PSUDOKU. "Space grind". Låt. BOOOooom. Parlamentarisk sodomi-mannen flummar loss 180 knyck.

NECROPHAGIA. "Holocaust de la morte". Låt: Blood freak. Skräck och död när det är som bäst.

CADAVER INC. "Dicipline". Låt. Primal. Gamla norrmän som spelar snabbt.
Maruta. In narcosis. Lår: The great delusion. Florida är mer än dödsmetall.

BLOOD DUSTER. "SVCK" (EP). låt: Knee deep pt. 4.

1 kommentar:

Anonym sa...

bra lista. kommer denna avsmakningsmeny finnas på de lokala biblioteken inom kort?
/uppgiven medborgare

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 12: KRSNA-core

 År 1965 hoppade en gammal gubbe vid namn Prabhupada på båten i östra Indien och klev av densamma i New York. Där bodde han en sväng i en pa...

Populära inlägg