torsdag, december 20, 2012

Årsbästalistan 2012 - de nominerade: Sammanfattning

 Så, 22 plattor nominerade till årsbästalistan 2012. Tror inte en enda av dem var med på exempelvis Close-Ups lista över de 20 bästa skivorna i år. Lite kul, eftersom det visar på den sjukliga bredden inom scenen.

"Betray Your Own Kind" - CHINE
"Plains Of Oblivion" - Jeff Loomis
"Prisoners" - THE AGONIST
"The Weight Of Oceans" - IN MOURNING
"Global Flatline" - ABORTED
"The Inherited Repression" - PSYCROPTIC
"Better To Die On Your Feet Than Live On Your Knees" - LIBERTEER
"The Devil's Resolve" - BARREN EARTH
"Tragic Idol" - PARADISE LOST
"Utilitarian" - NAPALM DEATH
"Incurso" - SPAWN OF POSSESSION.
"Portal Of I" - NE OBLIVISCARIS
"Internal Affairs" - THE NIGHT FLIGHT ORCHESTRA
"Reign Supreme" - DYING FETUS
"The Parallax II: Future Sequence" - BETWEEN THE BURIED AND ME
"The Afterman: Ascension" - COHEED AND CAMBRIA
"RIITIIR" - ENSLAVED
"Urd" - BORKNAGAR
"Rise, Vulcan Spectre" - NEKROMANTHEON
"Vanitas" - ANAAL NATHRAKH
"Enslaved By Fear" - BENEATH
"A Frail Becoming" - DAYLIGHT DIES

Men, kanske vän av ordning invänder, var är GOJIRA, TESTAMENT, NILE, ACCEPT, NEUROSIS med flera? Well, det var en hel del album som inte riktigt levde upp till förväntningarna. "Dark Roots Of Earth" är jag till och med beredd att utse till årets besvikelse. Ser vi till de jag nominerat så är det 10 band som jag antingen har upptäckt under året, eller faktiskt omvärderat och blivit intresserad av. Nu är det bara en grej kvar: spika listan, haha!

/Martin

4 kommentarer:

Christofer sa...

Mycket gött där. Men jag saknar framför allt Nile. Är det bara jag som uppskattar vad dom gjort i år?

Metallbibliotekarien sa...

@Christofer: Jag kände väl att "At The Gates Of Sethu" inte riktigt höll måttet. Det är lite samma symptom som när det gäller TESTAMENT att jag känner att bandet har halkat utför på sistone. Jag tycker att NILE aldrig har låtit så bra som på "Annihilation Of The Wicked", "Ithyphallic" tyckte jag var ok, senaste mer "jaja några bra låtar men ingen helgjuten platta" liksom. Likadant med TESTAMENT - "The Gathering" tyckte jag var fantastisk, "Formation..." också väldigt bra, men "Dark..." njae - lite väl mycket alibispel för att jag ska vara nöjd.

Christofer sa...

Jag förstår. Jag får helt enkelt fortsätta att älska At the gate of Sethu i min ensamhet. :)

Metallbibliotekarien sa...

@Christofer: Hahaha - ja du, några till är ni säkert som förenas i yster ringdans till faraometallens banérbärare :)

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 15: Coffin of the Storms

För de som fortfarande ägnar den norska scenen någon uppmärksamhet inträffade nyligen en av årets större händelser: COFFIN STORMS släppte si...

Populära inlägg