tisdag, november 20, 2012

Kiss Malmö 1983 - ett litet jubileum

För 29 år sedan idag äntrade de dåmera avsminkade herrarna i KISS den fräsiga tankscenen i den hiskeliga Malmö Isstadion. Sämre konsertarena får man leta efter, men det kan omöjligen ha spelat någon roll för de som fick sett Kiss då. Borta var sminket och detta var väl en slags tvagning för att bli av med gamla demoner, för var det något som var tydligt på hösten 1983 så var det att bandet fått en nytändning. Förvisso fick de kuska runt med Vinnie Vincent, denna fantomlåtskrivare och gitarrist men samtidigt en av de besvärligaste personerna de jobbat med. På hösten i Europa 1983 märktes dock inget av det som skulle prägla vårturnén i USA och Kanada. Europaturnén gav oss långa konserter, ett jävla driv och Exciter live. På våren blev det dock en trist historia med nedkortade konserter där de konstant bråkade, till och med på scenen i vissa fall.

Strunt i det. Den tjugonde november 1983 mullrade tanken fram, "Aaaaaaalright Malmö" dånade ut i högtalarna och Creatures of the night öppnade konserten. 70talets enkla rock (förvisso i bombastisk kostym) var ett minne blott, Kiss var nu RIKTIG hårdrock, de få låtar de körde från 70talets glansdagar gick i ett jävla tempo och konserterna i början av 80talet var oerhört svettiga sådana. Jag var inte med i Malmö men jag var iallafall med på den tiden, det fanns i bl.a. den där videobutiken på Växjögatan i Helsingborg (Apollovideo?) en skum hyrvideokassett som innehöll fem låtar inklusive videon till All hell´s breakin´ loose. Jag måste ha hyrt den kassetten nittiofyra gånger, vilken underbar låt! Lite sämre video dock, men Paul fäktades med svärd vilket åtminstone var skoj. Gene äter dessutom kött. Han grillar det över öppen eld. Ja vad fan, ni hör själva. Världsklass.

1983. Kiss i Malmö. Hungriga som fan igen, och året efter när de fick med sig Bruce Kulick på gitarr så grundlades det som är min personliga favoritperiod med Gene/Paul/Eric Carr och Bruce. Tempot, låtskrivandet och jävlaranammat var enligt mig tillbaka på en slags gräsrotsnivå, de turnerade runt som fan i Europa och USA och jag kan bara önska att de hade haft det lite bättre rent ekonomiskt.

Nu lutar vi oss tillbaka i soffan och njuter lite av Kiss i november 1983. Tyvärr finns det ingen film från Malmö, men det finns en ljudupptagning som är helt ok och väl värd att leta efter. Lite andra klipp finns dock. Varsågoda.



 

Njutning.

/Alex (som i den andra kanalen muttrade om Academy Of Music för någon vecka sedan, om någon missat det)

3 kommentarer:

Metal Shrine sa...

Rockdepartementet med Micke Nilsson spelade ju in i Malmö, men på radion fick man bara höra själva introt. Intervjuade honom för bokprojektet Kissing Sweden men han trodde att de troligtvis bara spelade in första låten.

Alex sa...

Jomen, det vet jag allt, men det var ju bara för radio. Jag hade önskat att det fanns en film därifrån, precis som det finns filmer från Dio i Lund 83 och Scorpions i Lund 83, men icke...än så länge...

/A

Anonym sa...

Jag var där, Kiss Malmö Creatures of the night, dessutom spottade Paul Stanley ut ett plektrum som jag genom ett akrobatiskt nummer lyckades landa i min högra hand och döm om min lycka när jag kände hans saliv i näven.

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 16: Dalarna darkness descends

När jag tänker på idén om landet Sverige och kanske framförallt någon mytologisk bild är det inte sällan Dalarna dyker upp i mitt huvud. Det...

Populära inlägg