fredag, oktober 05, 2012

Fredagslistan vecka 40: Band jag träffat och/eller känner folk i

Gott folk - jag återvänder med en dåres frenesi med ytterligare en lista for your listening pleasure, denna fredag. Och det blir en ganska personlig lista i den meningen att jag denna gång bjuder på en lista med musik från band som jag har någon sorts koppling till, antingen genom att jag gjort någon intervju med bandet ifråga, eller som befolkas av folk jag de facto känner.

Vi inleder med en låt av FAITHFUL DARKNESS - Hate Injection från väldigt nya skivan "Black Mirrors Reflection". Jag träffade bandet så tidigt som 2008 då förstlingsverket "In Shadows Lies Utopia" nyss hade släppts. Sedan dess har mycket vatten flutit under broarna och det är därför kul att se att bandet har återvänt i god form med Erik Nilsson tillbaka bakom micken.

CHINE borde rimligtvis få några klockor att ringa om ni följt bloggen ett tag. Första gången jag stötte på detta gäng var när vi delade scen på Helsingkronas Metalpub. Jag gjorde då den första och sista spelningen med AUTO DA FÉ (det var planerat så, tro inte annat haha!) och i vanlig ordning som den sociala person jag är så snackade jag med Fredrik Andersson, en karaktär som likt jag gillar att prata. Det fick ni bevis på för ett tag sedan på WeRock om inte annat. Från senaste, synnerligen förträffliga skivan, "Betray Your Own Kind" plockar jag Greed Amongst Dogs då den verkligen visar på vilka jättekliv detta gäng har tagit på sistone.

Klopplingen mellan CHINE och STRONTIUM SQUAD är faktiskt ganska självklar - Jakob Krochmal och Tommy Brun lirade med i AUTO DA FÉ (från början var bandet helt deras skruvade projekt) och sagda personer utgör ena hälften av STRONTIUM SQUAD. Här handlar det om ett band som jag haft den stora oturen att missa varenda gång de lirat. Om det är något jag sörjer? Ja.
Från färska "Driven By Volcanic Power" hämtar vi en svängig dänga betitlad The Animal I Am.

Jag och Susanne inte bara betittade MOLOKEN - Susanne råkar även känna "nye" gitarristen Patrik Ylmefors också. För egen del fick jag en trevlig pratstund med supersympatiske och oerhört kompetente trummisen Jakob Burstedt innan spelningen. Från väldigt episkt originella "Rural" har jag valt min absoluta favoritlåt av bandet Ulv - en nätt liten historia på 16 minuter.

DARKANE - ett magiskt band i sina bästa stunder. Första gången jag mötte någon från bandet var på en personalfest för Kulturförvaltningen i Helsingborg. Jag blev högeligen förvånad när jag såg Christofer Malmström bland de församlade. Föga visste jag att Christofer jobbar på Dunkers Kulturhus som vaktmästare. Efter mycket kraftsamlande vågade jag mig fram och lyckades då prata mig till en intervju som ni kunde ta del av så pass tidigt som 2006 innan WeRocktiden inleddes.  Bandet har en ny platta på gång, men fram tills dess får vi hålla till godo med i mina öron utmärkta "Demonic Art" och låten Execution 44.

BEHEMOTH - ni vet att det är ett av mina favoritband. När "Evangelion" skulle släppas fick jag tillgång till skivan långt innan den släpptes med det förbehållet att jag gjorde en intervju med Nergal. Om jag var nervös? Ja, såklart! Det var ju Nergal som skulle ringa upp! Men intervjun gick inte helt åt helvete och skivan håller fortfarande enormt hög klass. Därför får ni en stenhård version av Shemhamforash i finfin liveskrud.

Andra gången jag skulle intervjua Nergal var på KB, den 18/11 2009  - då var han tärd, och ointresserad och det blev verkligen inte en bra intervju. Faktum är att inget från den pratstunden publicerades. Något annat som jag gärna hade publicerat var pratstunden med Henrik Ohlsson, trummis i SCAR SYMMETRY som också var med på turnén. Men då funkade inte inspelningsutrustningen, något som också var fallet då jag skulle intervjua LOCK UPs Tompa Lindberg och av en slump fick pratstunder med PYRAMIDO och GADGET som också lirade den kvällen. Vi kan faktiskt ta och kalla detta svep Martins episka metalintervjufail. Låtarna är det å andra sidan inga som helst fel på - The Anomaly, Discharge The Fear, Hollow Words och Black Light .

Vi avslutar på en gladare ton - NAPALM DEATH - också ett av mina favoritband och även den intervju som jag nog är mest nöjd med. Barney Greenway var lättpratad, sympatisk och oerhört intressant att intervjua. Det var en av de där stunderna då jag kände att mina frågor och förberedelser konvergerade totalt med intervjupersonen och skapade en kul situation. Jag tycker fortfarande att det märks när jag läste igenom intervjun igen tidigare i veckan. Från senaste given "Utilitarian" får ni Errors In The Signals, och med denna ömsinta käftsmäll önskar jag er en god fredag och helg. Vi kanske syns på NASUM ikväll - ser ni en kille i DECREPIT BIRTHtröja och en keps från Brooklyn Brewery får ni gärna komma fram och säga hej om ni känner för det :)

/Martin
 





2 kommentarer:

R. A, sa...

Här kommer en ny kommentar på ett väldigt gammalt inlägg. Det nämns Helsingkronas metalklubb (som jag vill minnas hette Hellcrown). Är det någon som har någon historisk information kring detta ställe? Jag vet att jag var där och såg Carnal Forge någon gång (2007?) men hade gärna fått detta bekräftat eller lite mer info kring vilka som spelade på nationen.

Metallbibliotekarien sa...

Hej! Hellcrown, ja jag har också extremt dålig koll på andra band som lirade där förutom de i inlägget nämnda CHINE och AUTO DA FÉ. Jag ska se om jag kan luska reda på mer!/Martin

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 16: Dalarna darkness descends

När jag tänker på idén om landet Sverige och kanske framförallt någon mytologisk bild är det inte sällan Dalarna dyker upp i mitt huvud. Det...

Populära inlägg