måndag, juli 02, 2012

Nytt på WeRock

Så - vi har inte vilat på hanen i helgen på WeRock: Ni kan sedan i lördags ta del av en intervju som jag gjorde med sångerskan i THE AGONIST, Alissa White-Gluz samt Kitty Rossanders recension av Dave Thompsons Alice Cooper-biografi.

Sen kom ju nya recensioner upp också - 11 stycken till antalet. Två dagar innan deadline var de inte lika många upplagd i vår Wiki, men sedan började prosan flöda likt päronsoda. Inte minst för mig själv som mäktade med fyra anmälningar detta månadsskifte. Uppvarvning inför Getaway möjligen ;)

Bäst, ojämförligast enligt mig i alla fall är "Portal Of I" av australiensiska NE OBLIVISCARIS. Hack i häl kommer THE NIGHT FLIGHT ORCHESTRAs "Internal Affairs", DYING FETUS "Reign Supreme" och MISERATIONs "Tragedy Has Spoken".

Kollegorna har satt tänderna i CANDLEMASS sista (?) skiva "Psalms Of The Dead", CHINEs "Betray Your Own Kind". Att det bandet har en stark following blir märkbart då recensionen i detta nu har lästs av 88 stycken. Klart överlägset mest hittills faktiskt.

HELLISH OUTCASTs "Your God Will Bleed" får högt betyg. Det gäller faktiskt majoriteten av skivorna. KILL DEVIL HILL med Rex Brown på bas är även den en skön skiva som fullt rättvist får högt betyg. SABATONs enorma superprettoprojekt "Carolus Rex" får högt betyg av vår power metal-expert Mats Manhammar. Hade jag varit recensent hade betyget blivit ett annat haha!

Bringing up the rear är MORGOTHs DVD "Cursed To Live" och ZEPHYRAs "First Blood".

Så, nu över till den stora begivenheten denna vecka.

I fredags blev ackrediteringen godkänd - och det känns ju alldeles utmärkt får jag säga. Extra kul är det att också Kitty Rossander har blivit ackrediterad som fotograf - då vet man att alla recensioner kommer ha bra bildmaterial dessutom.

För det är på WeRock som, liksom förra året, uppdateringarna kommer bli oerhört mer frekventa än vanligt. Och det ser, även om det såklart finns band som man saknar på line-upen, ut att bli en synnerligen trevlig festival med en oerhörd mängd musik att ta del av. 68 konserter totalt om man vill. Massivt minst sagt. De band som jag verkligen ser fram emot att se är OBITUARY, KVELERTAK, THE BLACK DAHLIA MURDER, GHOST, MESHUGGAH, AUGUST BURNS RED, DYING FETUS och BEHEMOTH. Bara där har vi tjänat in biljettpriset med råge om ni frågar mig.

Band som det ska bli skoj att se, utan att de för denna sakens skull är dunderfavoriter återfinns MOONSPELL, LILLASYSTER, AMON AMARTH, MINISTRY (som ska vara fantastiska live enligt Susanne), MUNICIPAL WASTE, SATYRICON, ANATHEMA, SUICIDAL TENDENCIES, RAUBTIER, DEVIN TOWNSEND PROJECT och Yngwie Malmsteen. Sen ska jag nog se lite av NIGHTWISH också. Bara för att.

Och det är ju det med festivaler - du upptäcker alltid ett band som du inte gillade innan, och du får alltid minst en rejäl överraskning. Som med GHOST förra året - jag hade dömt ut bandet med en axelryckning. Skivan "Opus Eponymus" var i bästa fall hyfsad, i värsta fall en rejäl gäspning. Och så går bandet ut och golvar mig fullständigt.  Gott så.

Alla artiklar som vi lägger upp på WeRock kommer vi att pinga även här - allt för att ni inte ska missa något :)

/Martin

Inga kommentarer:

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 16: Dalarna darkness descends

När jag tänker på idén om landet Sverige och kanske framförallt någon mytologisk bild är det inte sällan Dalarna dyker upp i mitt huvud. Det...

Populära inlägg