fredag, april 13, 2012

Fredagslistan vecka 15 - Extra allt!

Vi tar igen oss efter helgdagarna med en helt vanlig fredagslista utan tema. Själv snöade jag in på de skandinaviska breddgraderna utan, trodde jag i mitt stilla sinne, någon direkt röd tråd. Där misstog jag mig grundligt.

Del 1 - We're a happy family.
I min del av listan är det i princip bara franska ANOREXIA NERVOSA samt göteborgarna i WANING som inte har (i rakt nedstigande led) direkta kopplingar till andra band som förekommer i listan. Förutom dessa två akter blir det nämligen mer än lovligt inavlat när det gäller de första tio alstren. Vi talar om: 1349, DEAD TO THIS WORLD, ENTOMBED, GORGOROTH, DISSECTION, TYRANN, BLOODBATH och TSJUDER. Och kopplingarna ser ut som följer... (Några av kopplingarna, ska tilläggas för det finns fler om man gräver lite.)

TYRANN har en sångare och gitarrist som heter Draugluin och en trummis som heter Antichristian (detta geniala artistnamn!). Dessa båda herrar är även med i TSJUDER. TYRANN-basisten Seideman syns även i bandet 1349. I 1349 återfinner vi också Frost, den inte alltför okända trummisen på den norska black metal-kartan, som varit med i fler band än jag kan minnas - däribland GORGOROTH.  I GORGOROTH hittar vi bland andra Tomas Asklund som tidigare medverkat i DISSECTION.

DEAD TO THIS WORLD-gitarristen Skyggen spelar tydligen live med GORGOROTH och basisten Thurzur (från DTTW) förekommer också i GAAHLSKAGG som är Gaahls sidoprojekt. (Insert Gaahl vs GORGOROTH-historien på det förstås.) Vi lämnar de norska vidderna och fortsätter till Mikael Åkerfeldt från BLOODBATH som lirade tidigare i bandet STEEL där Dan Swanö sjöng. Och det metalband på norra halvklotet som inte på ett eller annat sätt varit insyltat med denne herre finns väl knappast. (Okej, det där är lite långsökt men i alla fall.)

Hur kommer då ENTOMBED med i ekvationen undrar ni, jo Victor Brandt som lirar bas där har ett förflutet i bland annat SATYRICON. Och med i SATYRICON är till exempel... Frost! Och cirkeln är således sluten. Inte helt lätt att hänga med i alla svängar men det gör inte så mycket. Alla spelar med alla och det blir ju fin musik i slutänden så det är bara att se glad ut och veva med armarna.

Del 2 - Expect the unexpected.
Vi går vidare till Martins del som spretar åt en hel del olika håll. Inledningsvis får vi oss lite svängig thrash signerad OVERKILL till livs. (Okej musik, fantastiskt bandnamn.) Så gör vi ett musikaliskt lappkast åt andra hållet med tyskarna UNISONIC och deras pompösa power metal. Det här är inte musik som är menad för varken mig eller mina hörselgångar så jag går raskt framåt och slölyssnar på IN FLAMES med ena örat innan WATAIN sätter stämningen. Ja, nu ni! Nu börjar det verkligen likna något, Bensch visar prov på en stigande formkurva med finfina Waters of Ain från "Lawless Darkness". Hurra för det!

Nästa alster är signerat DISSECTION och deras "Reinkaos"-platta, lyckligtvis en annan låt än den jag valde. (Förutom att WATAIN och DISSECTION turnerade tillsammans under "Rebirth of Dissection"-turnén så hoppade även Erik Danielsson in och spelade bas då och då med DISSECTION live. Men det visste ni säkert redan, uppmärksamma läsare som ni är.)

Efter denna utflytkt grötar det till sig rejält med EMMURE som jag inte hade hört innan. Kan det vara deathcore måntro? Jag är inte så bevandrad på dessa jaktmarker men klart godkända är de i alla fall. Så händer plötsligt något totalt oväntat, CYNIC dyker upp som från ingenstans med en... ja, jag vet inte vad, en sorts ballad kan vi säga. Förvirringen är total. Sedan byter vi snabbt tempo igen med NEKROMANTHEON, följer något oväntat upp med RAUBTIER och avslutar stilrent med blytunga knockouten The Demon's Name Is Surveillance från nya MESHUGGAH-plattan "Koloss". Heja!

Vilken resa! Nu tänker jag pusta ut och invänta helgen, förslagsvis gör ni detsamma.

/Susanne

Inga kommentarer:

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 16: Dalarna darkness descends

När jag tänker på idén om landet Sverige och kanske framförallt någon mytologisk bild är det inte sällan Dalarna dyker upp i mitt huvud. Det...

Populära inlägg