onsdag, januari 04, 2012

Farväl till en fjärran kapten

2012 kunde börjat bättre. Idag nås vi av nyheten att Rhino Reinhardt i CAPTAIN BEYOND har lämnat oss. En fullständigt unik gitarrist som givit oss en av rockhistoriens allra fräckaste debuter, den självbetitlade "Captain Beyond". Må vara att sångaren Rod Evans (ex-DEEP PURPLE) var den som öppnade mina ögon för skivan all those years ago, men det är Rhinos gitarrspel och Bobby Caldwells trummande som gjort intresset bestående. Jag gillar förvisso bandets alla tre alster, men det debuten är en såpass monumentalt bra skiva att de andra knappt nafsar på innerpåsen.

Captain Beyonds livehistoria är en brokig sådan, och att man har fått se dem live (på Sweden Rock 1999) måste räknas till det mest annorlunda jag någonsin sett. Jag uppskattade det inte så mycket då, det lät ganska underligt (läs: INTE som på skivan) och det var många som ansåg att göteborgsbandet LOTUS gjorde en bättre version av Mesmerization eclipse på tältscenen än vad CB själva gjorde. Jag kan själv ha hemfallit åt en sådan åsikt på den tiden men om man lyssnar på bootleginspelningen idag så står det klart att det inte alls lät oävet. Jag är stolt och lycklig över att ha fått se dem och att få ha varit en liten del av deras livehistoria på det enda giget de någonsin gjorde utanför USA.




/Alex

Inga kommentarer:

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 16: Dalarna darkness descends

När jag tänker på idén om landet Sverige och kanske framförallt någon mytologisk bild är det inte sällan Dalarna dyker upp i mitt huvud. Det...

Populära inlägg