fredag, december 02, 2011

Årsbästalistan 2011 - de nominerade, nr. 9

Nominerad: "A Rose For The Apocalypse" - DRACONIAN.

Alltså, vad i hela helvetet är det med det här gänget?! Jag imponerades som katten av "Turning Seasons Within" när den kom 2008. 3 år senare är det dags att imponeras ännu en gång av "A Rose For The Apocalypse". Det låter så förbannat snyggt om DRACONIAN att jag inte kan annat göra än att gilla det som strömmar ur högtalarna.

Låtarna ligger, som vanligt, på en jämn och hög nivå. Leveransen är oklanderlig. Framför allt så lyckas DRACONIAN bibehålla intresset genom hela plattan genom att veta exakt vad som är deras styrkor och spela med en glöd som imponerar.

/Martin

3 kommentarer:

Tomasz Swiesciak sa...

Hmm, gillade bandet då debuten "Where Lovers Mourn" kom men sedan tappade jag intresset. Efterföljaren var inte lika stark.

Metallbibliotekarien sa...

Intressant! Jag har faktiskt inte lyssnat alls på bandets backcatalogue utan hoppade på vagnen med "Turning Seasons Within". Kanske är dags att ta sig an de övriga plattorna också...

Tomasz Swiesciak sa...

Lyssna på första plattan. Där har vi själva essensen av gråtande gitarrer. Jag gillade den så mycket att jag blev besviken på efterföljarna eftersom de aldrig klarade av att leverera samma deppiga känsla. Debuten är i mitt tycke deras starkaste och mörkaste ögonblick, vilket de två efterföljande plattorna aldrig levde upp till. Dock ska det erkännas att jag inte hört denna.

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 16: Dalarna darkness descends

När jag tänker på idén om landet Sverige och kanske framförallt någon mytologisk bild är det inte sällan Dalarna dyker upp i mitt huvud. Det...

Populära inlägg