måndag, maj 23, 2011

Sweden Rock Top 5

17 dagar kvar, och som det listfreak jag är så råkade jag pilla ihop en liten topp 5-lista på det jag sett på festivalen genom åren. Egentligen är den kanske inte rättvis, med tanke på hur mycket man fått se sedan starten 1995 så kanske en del samtida känslor svalnat. Jag har dock gjort mitt yttersta för att hitta känslan jag hade just när det hände. Vilka fantastiska spelningar, vilka minnen! Utan inbördes ordning:

1. Cactus 2006
* Tajt utan att tappa svänget, låtmaterial som piskar de flesta andra och ett band jag inte trott jag skulle få se någonsin. Detta är möjligen det enskilt bästa jag sett på festivalen.

2. Chicken Shack 2010
* Jag hade inga höga förväntningar. En låt in var jag överkörd. Efter spelningen var jag matt. Stan Webb är en fantastisk gitarrist och en underbar sångare med en leverans som är helt outstanding. En ynnest.

3. Mercyful Fate 1999
* Hade bara Michael Denner varit med (inget om Mike Wead dock) så hade denna spelning blivit topp 10 av allt jag sett någonsin. Nu blev den nästan så bra ändå, mycket tack vare låtlistan som inkluderade Nightmare (!), Melissa (!!) och min all time fave Into the coven! Regnet som pissade ner under endast denna spelning kan kanske anses vara guds hämnd mot King. Jag märkte dock knappt av det.

4. Alice Cooper 2000
* En låtlista att DÖ för (DEAD BABIES!!), ett band som var det bästa Alice haft sedan 1979 och en riktig show igen. Jag och polaren skrek ikapp. Efteråt var det nästan synd om Dio, som också var bra och spelade ovanliga låtar, men som kändes väldigt inaktuell.

5. Yes 2003
* Perfekt ljud, perfekt låtval, perfekt väder. En perfekt spelning, kulminerande i ett av musikvärldens allra vackraste stycken: Awaken.

Hur ska det gå i år? Stay tuned.

/Alex

4 kommentarer:

Anonym sa...

Fan vad kul det ska bli. ska på rockstad falun sen åker vi ner till sweden rock. har inte varit där förut.

Seance sa...

Intressant lista speciellt Mercyful Fate som jag missade då jag inte var där, det grämer jag mig för än idag. Men 2000 var jag där och såg b.l.a. Alice Cooper. Jag håller på att göra ett reportage serie i min blog som täcker de flesta SRF från 2000 och framåt. Just nu är jag på SRF 2003.

Alex sa...

Seance: Mercyful var magiskt bra, men de var ännu bättre 1995 i Köpenhamn på Alexandra :) Purely evil :)

Häftigt med SRF-reportagen, behöver du låtlistor och sånt så har jag massor av sånt på min hemsida www.livinginthepast.se.

Seance sa...

Det är enda gången jag missat King Diamond/Mercyful Fate i Sverige detta retar mig oherhört. Ska absolut kolla upp www.livinginthepast.se kan bli en bookmark i favoriter precis som denna blog blev nu.

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 13: Hetast just nu enligt Martin

 Gott folk!  Idag är det långfredag. En dag som, om du är kristen, ska tillbringas i dyster kontemplation över att Jesus spikades upp på kor...

Populära inlägg