måndag, januari 31, 2011

Hårdrock och skräckfilm

Mitt i min Alice Cooper-frenzy sitter jag och funderar över den underbara symbios mellan metal och skräckfilmer som ägde rum på 80-talet. Den fortgår förvisso alltjämt i olika skepnader, men att Rob Zombie gör egna hyllningsfilmer/nyinspelningar av klassiker har inte riktigt samma bäring som nyheten att Gene Simmons & Ozzy Osbourne skulle vara med i en och samma film 1986 (Trick or treat). Gene Simmons skådespelarkarriär kan för övrigt enkelt sammanfattas i ett "Jisses...". Runaway var väl en hygglig film, Tom Selleck och Cynthia Rhodes såg till det, men Never Too Young To Die är nog bland det värsta jag sett... Att sedan hermafroditen Velvet Ragnar (Gene...suck) sjunger en liten sång som Gene själv snodde textdelar av till KISS-låten Spit på Revenge, ja, det blir jag inte lyckligare av precis.

Åter till ämnet - filmmusiken i 80-talets skräckfilmer var ofta tämligen penibel, och det är väl därför jag dyrkar den, men när några av 80-talets stora akter ombads skriva ledmotiv blev resultatet i princip alltid oerhört lyckat. Två låtar sticker ut rejält, båda syns här nedan. Andra har säkert egna favoriter, men vi sparkar igång måndagsmorgonen med lite dans och kul i poolen tillsammans med Dokken och Alice Cooper.





Jag ber även att få utlysa en liten tävling, vinsten tar jag ställning till om någon lyckas reda ut svaret :)

Fråga: Vad har Solstollarnas Martyna Lisowska och Alice Cooper gemensamt? En ledtråd får ni i form av "1986 resp. 1987". Lycka till!

/Alex

2 kommentarer:

Fredrik sa...

Nu valde du filmer som ligger utanför min radar. Jag undviker filmerna med mycket bröst och korkade duschscener. 8) Jag har redan sett dem.

Men skräck och metal, det är en jävligt bra blandning.

Bland annat Alice C var ju med i den råaste trilogin (som endast är en trilogi enligt John Carpenter) med Prince of darkness, The thing och den bästa: at the mouth of madness.

Men det ska vara tung metal. Eller elektronisk, känner jag. 8) Lyssna på Event Horionslutet. Hård hårdare Event Horizon! :D

Dock, två bra låtar du letat fram. Lyssnade på Dokken så sent som för någon dag sen. Härligt!

Alex sa...

Fredrik: Haha, själv samlar jag på just de filmerna du undviker :) Ju sämre desto bättre, favoriten är den helt underbara Chopping Mall (laserskjutande butiksrobotar i ett köpcentrum).

Håller annars med dig ang. Carpenter-rullarna, mumma för (o)kräsna ögon :)

/Alex

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 16: Dalarna darkness descends

När jag tänker på idén om landet Sverige och kanske framförallt någon mytologisk bild är det inte sällan Dalarna dyker upp i mitt huvud. Det...

Populära inlägg