torsdag, december 02, 2010

Sammanfattning av konsertnomineringarna

Det har varit ett turbulent konsertår i år får man säga, i princip inga dåliga konserter men de som varit bra har varit så in i bomben bra att det i sig faktiskt sänker några av de som bara varit ok. Att dessutom ha lyckats med konststycket att ha sett sex konserter på fem dagar i New York kommer jag att leva på länge. Nåväl, av de totalt 20 hårdrockskonserter jag sett i år så var det summa sumarum följande 11 som förtjänar nominering till topp 5-listan:

Fear Factory - Köpenhamn 5/3
Lamb Of God - Lund 12/3
Transatlantic - London 21/5
MSG - Sweden Rock 11/6
Praying Mantis - Sweden Rock 11/6
KISS - Malmö 13/6
Alice Cooper - Stockholm 7/8
Pretty Maids - Köpenhamn 27/8
Silver Mountain - Malmö 4/9
Roger Waters - New York 5+6/10
Mountain - Malmö 18/11

På skivfronten har det varit tämligen sparsmakat i min hårdrocksvärld dock. Några ypperliga guldkorn har levererats; ACCEPT´s BLOOD OF THE NATION är en grym käftsmäll och jag bara längtar efter Göteborgsgiget i februari, BLACK COUNTRY COMMUNION´s underbara debut växer för varje gång jag hör den och TRANSATLANTIC´s WHIRLWIND med sin enda låt (som vara 80 minuter) är ett litet mästerverk. Dessutom har äntligen DEEP PURPLE´s COME TASTE THE BAND förärats en remaster + en remix som fullkomligt slog ner mig i fåtöljen, och BLACK SABBATH´s båda 80-talare SEVENTH STAR och ETERNAL IDOL har också fått finbehandling. IRON MAIDEN´s nya lämnade mig dock helt blasé, jag hoppas att Ullevigiget i juli kan råda bot på det då Maidens låtar från senare år ofta lyft live enligt mig.

/Alex

Inga kommentarer:

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 16: Dalarna darkness descends

När jag tänker på idén om landet Sverige och kanske framförallt någon mytologisk bild är det inte sällan Dalarna dyker upp i mitt huvud. Det...

Populära inlägg