måndag, november 15, 2010

På allmän begäran - VAN HALEN

Kommentar från läsare: "2-takt suger, hur väl exekverad den än må vara. När kommer en Van Halen-feature?"

Den kommer nu i form av en spellista - plus lite annat. Att VAN HALEN i sina bästa stunder är riktigt underhållande att lyssna på ansluter jag mig varmt till. Att bandet i sina sämsta stunder är riktigt rejält dåliga är ytterligare en sanning.

Sångare har avlöst varandra - många gillar David Lee Roth's scenutstrålning, men bandet VAN HALEN blev så mycket mer intressant när Sammy Hagar togs in lagom till att bandet började sälja mängder av plattor och blev soundtracket för fler fester på 80-talet än man vill komma ihåg. Gary Cherone vill man ju helst glömma helt eller hur? Tänkte väl det.







Där har ni ju tre exempel på hur det lät.

VAN HALEN har ju blivit ett av de där banden vars storhetstid sedan länge är över och som det är svårt att lyssna på utan att transporteras bakåt i tiden - många minnen hör samman med bilåkande till liveplattan "Live. Right Here. Right Now" och det är klart att man hellre behåller dessa stunder än lyssnar på bandet med Gary Cherone bakom mikrofonen och tanken på att bandet numera har fallit samman till ett sorgligt skämt.

/Martin

4 kommentarer:

Alex sa...

Jag ber att få lägga in en passning till Gary, jag tycker den skivan är bra och live var den sättningen fenomenal mycket tack vare just som Gary är en otroligt bra frontman. Van Halen och jag är bara halvbra polare, som du säger Martin så är de emellanåt otroligt bra men å andra sidan har de massvis av smörja i katalogen också. Inte minst de fruktansvärda återföreningarna som de envisats med de senaste 6 åren.

/Alex

Anonym sa...

Vem är Gary Cherone? Och varför?
Klart att han aldrig skulle frontat VH. EVH har gjort en imponerande mängd knasiga val under de senaste 10-20 åren. Att låta sonen Wolfgang ta M Anthonys plats är ett av de värre.
Nichtsdestoweniger, har VH förtjänat sin plats bland de stora elefanterna med sin fantastiska katalog, Alex trumspel, Sammys sång, Diamond Daves showmanship, Mikes flyhänta basspel samt underbara backing och givetvis Eddies begåvning, hans energi och glädje (kolla "Live without a net").
Tack för inlägget.

Nosegarden sa...

Kan bara hålla med om valet av Gary Cherone på sång. Han passade verkligen inte in i bandet musikaliskt eller som person. Gary är säkert en trevlig och snäll kille men det är väldigt lite party över honom och Van Halen är just väldigt mycket party.

Van Halen är ett av mina absoluta favoritband som jag återupptäcker lite nu och då. Visst det är väldigt mycket nostalgi och 80-tal men de har gjort ett gäng med förbannat bra låtar (och dåliga).

Det värmer fortfarande i hjärtat när jag tänker tillbaka på Globen 93 då jag äntligen fick se min gitarrhjälte livs levande köra alla coola tricks och licks.

Men jag har väldigt svårt att välja mellan David eller Sammy då bägge är/var jäkligt bra bakom micken.

Tack för att du gav VH lite utrymme och fick mig att återupptcäka dem igen :-)

Metallbibliotekarien sa...

Nosegarden och Anonym: Så lite så :-)

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 12: KRSNA-core

 År 1965 hoppade en gammal gubbe vid namn Prabhupada på båten i östra Indien och klev av densamma i New York. Där bodde han en sväng i en pa...

Populära inlägg